Sunnuntai 18.11.2018 (radio)


Trump

Lippalakkipäinen mies ja virkapukuinen mies kävelevät, takana palanut auto.
Presidentti Trump tutustui Kalifornian paloalueeseen. Kuva: Genaro Molina / EPA

Presidentti Donald Trumpin mielestä suomalaiset hoitavat metsiä hyvin. Siksi Suomessa ei ole metsäpaloja, Trump sanoo.

Trump puhui asiasta, kun hän tutustui Kalifornian metsäpaloihin. Trumpin mielestä huono metsänhoito on Kalifornian tulipalojen syy.

Trump sanoi, että Kalifornian kannattaa ottaa esimerkkiä Suomesta. Suomalaiset siivoavat ja haravoivat metsiä, niin että tulipaloja ei syty.

Trump kertoi, että hän on puhunut asiasta Suomen presidentin kanssa.

Presidentti Niinistö sanoo, että hän on kertonut Trumpille, miten Suomen metsiä valvotaan. Haravoinnista emme puhuneet, Niinistö sanoo.

Sosiaalisessa mediassa asiasta on tehty huumoria.

Seurakuntavaalit

-
Vaaleissa valitaan seurakuntien päättäjät. Kuva: Anne Elhaimer / Yle

Suomessa oli sunnuntaina seurakuntavaalit.

Vaaleissa valittiin päättäjät Suomen luterilaisen kirkon seurakuntiin. He päättävät esimerkiksi siitä, miten seurakunta auttaa ihmisiä ja minkälaisia kerhoja seurakunta järjestää.

Suomen luterilaisessa kirkossa on 400 seurakuntaa. Kirkon jäsen kuuluu siihen seurakuntaan, jonka alueella hän asuu.

Latvia

latvia 100 um valo
Suomen ulkoministeriö Helsingissä valaistiin Latvian väreillä Latvian juhlan kunniaksi. Kuva: Maxim Fedorov/Yle

Latviassa on ollut sunnuntaina juhlapäivä. Latvia on viettänyt itsenäistymisen 100-vuotisjuhlaa. Latviasta tuli itsenäinen maa vuonna 1918.

Myös Suomen presidentti Sauli Niinistö osallistui juhlaan Latvian pääkaupungissa Riiassa. Niinistö vei kukkia Vapauden muistomerkille ja seurasi sotilasparaatia.

Latvia kuuluu Baltian maihin. Viro ja Liettua ovat sen naapureita.

Kriisipuhelin

Arabiankielisen kriisipuhelimen verkkosivu puhelimen näytöllä.
Arabiankieliseen Kriisipuhelimeen voi soittaa maanantaina, tiistaina, torstaina ja perjantaina kello 11-15 sekä keskiviikkona kello 17-21. Numero on 040 195 8202. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Arabiankielinen Kriisipuhelin on saanut paljon asiakkaita. Suomen Mielenterveysseura avasi arabiankielisen Kriisipuhelimen viime maaliskuussa. Sen jälkeen soittoja on tullut noin 400.

Monet soittavat arabiankieliseen Kriisipuhelimeen ahdistuksen tai masennuksen takia. Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter sanoo, että monet haluavat puhua myös turvapaikka-asioista.

Syy on se, että turvapaikanhakija on usein yksin ongelmien kanssa. Turvapaikanhakija ei halua kertoa ongelmista sukulaisille omassa kotimaassa. Hän ei halua, että sukulaiset huolestuvat.

Myös nuoret soittavat paljon arabiankieliseen Kriisipuhelimeen. Nuoret haluavat puhua esimerkiksi vanhempien kotimaan ja Suomen eroista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä