Sunnuntai 18.12.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mikä on päästökaupan idea?

Oikea vastaus:

Saastuttamisesta pitää maksaa.

2.Miten EU:n päästökauppa uudistuu?

Oikea vastaus:

Ilmaisia päästöoikeuksia ei enää jaeta vuodesta 2026 alkaen.

3.Miksi EU uudistaa päästökauppaa?

Oikea vastaus:

EU uudistaa päästökauppaa, jotta ilmaston lämpenemistä voidaan hidastaa.

4.Minkälainen onnettomuus tapahtui Afganistanissa lauantaina?

Oikea vastaus:

Säiliöauto räjähti tunnelissa.

5.Kuoliko onnettomuudessa ihmisiä?

Oikea vastaus:

Kyllä, ainakin 14 ihmistä kuoli.

6.Missä Ukrainan Euroviisu-edustaja valittiin?

Oikea vastaus:

Kiovalaisella metroasemalla.

7.Miksi paikka oli niin erikoinen?

Oikea vastaus:

Sodan takia.

8.Miksi monien perheiden pitää säästää joululahjoista?

Oikea vastaus:

Hinnat ovat nousseet paljon.

9.Miten vanhemmat voivat tehdä lapsille kivan joulun, jos rahaa joululahjoihin ei ole?

Oikea vastaus:

Vanhemmat voivat tehdä kaikkea kivaa yhdessä lasten kanssa.

10.Onko koko Suomessa nyt samanlainen sää?

Oikea vastaus:

Ei ole. Etelässä lämpötila nousee plussan puolelle, mutta pohjoisessa on pakkasta.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä