Sunnuntai 1.8.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Koronatilanne Suomessa

Mieheltä otetaan koronatesti
Koronatestejä tehdään joka päivä. Kuva: Yrjö Hjelt / Yle

Suomessa on ilmoitettu sunnuntaina yli 500 uutta koronatartuntaa. Noin puolet uusista koronatartunnoista on Helsingin ja Uudenmaan alueella.

Koronatartuntojen määrä on viime viikkoina kasvanut nopeasti.

2 viime viikon aikana on ilmoitettu noin 6700 koronatartuntaa. Se on noin 3000 enemmän kuin edellisten 2 viikon aikana.

Koronatilanne ulkomailla

Kolme suojapukuihin pukeutunutta vapaaehtoista kuljettaa arkkua paareilla. Arkun ympärille kiedottu vaalenpunaisilla sydämillä koristettua paperia.
Myanmarissa kuolee joka päivä satoja ihmisiä koronan takia. Kuva: Nyunt Win / EPA

Myös ulkomailta on saatu huonoja koronauutisia.

Venäjällä ilmoitettiin sunnuntaina melkein 23 000 uutta koronatartuntaa. Se on suurin määrä yhdessä päivässä koko korona-aikana. Lisäksi Venäjällä ilmoitettiin sunnuntaina melkein 800 uutta koronakuolemaa.

Aasiassa Myanmarissa on paha koronakriisi. Maassa kuolee koronan takia satoja ihmisiä joka päivä. Uusia koronatartuntoja on tuhansia päivässä.

Sotilaat kaappasivat vallan Myanmarissa puoli vuotta sitten. Sen jälkeen maan terveydenhuolto on nopeasti huonontunut. Vasta 3 prosenttia Myanmarin asukkaista on saanut koronarokotuksen.

Turkin metsäpalot

Palomiehet sammuttamassa Turkin metsäpaloja.
Palomiehet sammuttavat metsäpaloa Turkissa. Kuva: Erdem Sahin / EPA

Turkissa on pahoja metsäpaloja. Metsä palaa Turkin eteläosissa.

Metsäpaloissa on kuollut yhteensä ainakin 6 ihmistä. Lauantaina kuoli 2 palomiestä, jotka olivat sammutustöissä.

Yli 300 ihmistä on loukkaantunut paloissa. Monia ihmisiä on siirretty turvaan pois paloalueelta.

Turkin metsäpalot alkoivat keskiviikkona. On epäilty, että jotkut ovat ehkä tahallaan sytyttäneet metsää palamaan.

Turkin presidentti sanoo, että syyllisiä rangaistaan ankarasti, jos paloja on sytytetty tahallaan.

Rovaniemen rokotustapahtuma

Lordi saa koronarokotuksen.
Lordi otti koronarokotuksen Rovaniemellä. Kuva: Jouni Porsanger

Kerrotaan vielä, että Rovaniemellä on järjestetty koronarokotustapahtuma.

Tarkoitus oli muistuttaa erityisesti nuoria siitä, kuinka tärkeää on ottaa koronarokotukset.

Paikalla oli myös Lapin julkkiksia. Euroviisuvoittaja Lordi otti tapahtumassa koronarokotuksen.

Paikalla oli myös Joulupukki, mutta hänet on rokotettu jo aikaisemmin korkean iän takia.

Alkuviikon sää

sääkartta

Sateet heikkenevät maanantaina. Kuurosateita tulee kuitenkin eri puolilla Suomea. Pohjoisessa on maanantaina poutaista, eli siellä vettä ei sada.

Tiistai on sateinen päivä idässä. Vettä voi sataa paljon ja tuuli voi olla kovaa. Lännessä on tiistaina poutaista.

Lämpötila on alkuviikon aikana 15 ja 20 asteen välillä suuressa osassa maata.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja