Sunnuntai 1.8.2021

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta uutta koronatartuntaa ilmoitettiin sunnuntaina Suomessa?

Oikea vastaus:

Yli 500.

2.Entä kuinka monta koronatartuntaa ilmoitettiin sunnuntaina Venäjällä?

Oikea vastaus:

Melkein 23 000.

3.Onko Venäjän luku suuri?

Oikea vastaus:

Kyllä, se on suurin yhden päivän luku koko korona-aikana.

4.Missä Aasian maassa on paha koronakriisi?

Oikea vastaus:

Myanmarissa.

5.Mikä on syy siihen, että tilanne siellä on niin huono?

Oikea vastaus:

Myanmarin terveydenhuolto on huonontunut, sen jälkeen kun sotilaat ottivat vallan.

6.Missä päin Turkkia on metsäpaloja?

Oikea vastaus:

Maan eteläosissa.

7.Onko paloissa kuolllut ihmisiä?

Oikea vastaus:

On, ainakin 6.

8.Miten metsäpalot alkoivat?

Oikea vastaus:

On epäilty, että jotkut ovat ehkä tahallaan sytyttäneet metsää palamaan.

9.Kuka Lapin julkkis sai koronarokotuksen sunnuntain tapahtumassa Rovaniemellä?

Oikea vastaus:

Euroviisuvoittaja Lordi.

10.Miksi Joulupukkia ei rokotettu?

Oikea vastaus:

Hänet on rokotettu jo aikaisemmin korkean iän takia.

11.Missä päin Suomea on poutaista alkuviikon aikana?

Oikea vastaus:

Maanantaina pohjoisessa ja tiistaina lännessä.

12.Mikä on lämpötila alkuviikon aikana?

Oikea vastaus:

15-20 astetta

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä