Sunnuntai 18.2.2018 (radio)

Asunnot menevät nyt kaupaksi

Kauppakirja pöydällä.
Pääkaupunkiseudulla ja 10 suurimmassa kaupungissa asunnot menevät nyt hyvin kaupaksi. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP

Asunnot menevät tällä hetkellä hyvin kaupaksi isoissa kaupungeissa.

Asuntojen hinnat olivat tammikuussa noin 4,5 prosenttia suuremmat kuin viime vuoden tammikuussa.

Asuntokauppiaat sanovat, että ihmiset uskaltavat nyt ostaa asuntoja, koska taloustilanne on parantunut.

Helsingin keskustassa on jo pulaa keskikokoisista perheasunnoista.

Ruotsi ja Suomi valmiina Itä-Ukrainaan

Nainen seisoo hajonneen talon reunalla.
Ukrainassa taistelut jatkuvat, ja sinne halutaan lähettää rauhanturvaajia. Kuva: Alexander Ermochenko / EPA

Suomi ja Ruotsi voivat lähettää rauhanturvaajia Itä-Ukrainaan.

Ruotsi ja Suomi kertoivat asiasta turvallisuuskokouksessa, joka oli Münchenissä, Etelä-Saksassa.

YK suunnittelee rauhanturvaoperaatiota Itä-Ukrainaan, koska siellä on edelleen taisteluja.

Rauhanturvaoperaatioon voi osallistua noin 20 000 sotilasta.

Münchenin kokoukseen osallistui myös monia muita maita.

Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu sanoi kokouksessa, että Israel on valmis iskemään Iraniin.

Netanjahun mielestä Iranin toiminta on muuttunut entistä röyhkeämmäksi.

Netanjahu sanoi, että Israelin suhteet muihin arabimaihin ovat kuitenkin parantuneet.

Iranissa tuhoisa lento-onnettomuus

Kartta
Lento-onnettomuus tapahtui vuorilla, jonne pelastustyöntekijöiden on vaikea päästä. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Iranissa on tapahtunut lento-onnettomuus.

Lentokone syöksyi maahan vuoristossa, Iranin eteläosassa.

Koneessa oli 66 matkustajaa. Viranomaiset uskovat, että kaikki matkustajat kuolivat onnettomuudessa.

Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä.

Latvian keskuspankin pääjohtajaa kuulusteltu

Latvian keskuspankin pääjohtaja Ilmārs Rimševičs.
Ilmārs Rimševičs on johtanut Latvian keskuspankkia vuodesta 2001 lähtien. Kuva: Valda Kalnina / EPA

Latvian keskuspankin pääjohtaja on otettu kiinni ja poliisi on kuulustellut häntä.

Kuulustelu liittyy korruptiotutkintaan.

Pääjohtajan koti ja toimisto tutkittiin jo perjantaina.

Keskuspankki ei ole komentoinut pääjohtajan kuulusteluja.

USA:ssa vaaditaan tiukempia aselakeja

Ihmisiä mielenosoituksessa Fort Lauderdalessa, Floridassa .
Mielenosoittajat vaativat tiukempia aselakeja Yhdysvaltoihin Floridan kouluampumisten jälkeen. Kuva: Joe Raedle / AFP

Yhdysvalloissa on ollut paljon mielenosoituksia, joissa on vaadittu aselakien tiukentamista.

Mielenosoittajat sanovat, että Yhdysvalloissa saa aseita liian helposti.

Mielenosoituksia on järjestetty sen jälkeen, kun nuori mies ampui 17 ihmistä floridalaisessa koulussa viime keskiviikkona.

Mielenosoittajat moittivat etenkin poliitikkoja, joilla on yhteyksiä aseita kannattavaan Kansalliseen kivääriyhdistykseen NRA:han. He moittivat muun muassa presidentti Donald Trumpia.

Myös liittovaltion poliisia FBI:tä on moitittu. FBI oli saanut varoituksen miehestä, joka ampui koulussa. FBI ei kuitenkaan ottanut varoitusta vakavasti.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä