Sunnuntai 18.3.2018 (radio)


Koreoiden edustajat Helsingissä

Choi Kang Il Pekingin lentokentällä 18. maaliskuuta.
Pohjois-Korean edustaja matkusti Pekingin kautta Helsingin tapaamiseen. Kuva: Reuters-TV

Pohjois-Korean ja Etelä-Korean edustajat keskustelevat Helsingissä.

Maat eivät ole virallisesti kertoneet tapaamisesta. Media on kuitenkin kertonut, että Koreat keskustelevat ainakin ydinaseista.

Ydinaseet ovat yksi syy siihen, että tapaaminen kiinnostaa kansainvälistä mediaa. Pohjois-Korea on kehittänyt ydinaseita, ja siksi sen välit Etelä-Korean ja USA:n kanssa ovat huonot.

Maiden välejä yritetään parantaa, ennen kuin Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un ja USA:n presidentti Donald Trump ehkä tapaavat myöhemmin tänä keväänä.

Venäläiset valitsevat presidentin

Ihmisiä laittamassa äänestyslipukkeita vaaliuurnaan.
Venäläiset äänestivät sunnuntaina presidentinvaaleissa. Kuva: Igor Kovalenko / AOP

Venäläiset ovat äänestäneet presidentinvaaleissa. Venäläiset valitsevat presidentin seuraavien 6 vuoden ajaksi.

Vaaleissa oli 8 ehdokasta. Myös Venäjän nykyinen presidentti Vladimir Putin oli ehdokkaana.

Käytännössä on varmaa, että Putin voittaa vaalit. Suurin osa venäläisistä kannattaa Putinia.

Venäjällä monet miettivät jo, mitä tapahtuu seuraavissa presidentinvaaleissa. Ne ovat vuonna 2024, ja silloin Putin ei ole enää ehdokkaana.

Turkki valtasi Afrinin

Afrinin alueelta paenneita siviilejä.
Ihmiset pakenevat Afrinin alueelta. Kuva: Aref Tammawi / EPA

Uutinen Syyriasta.

Turkin armeija on vallannut syyrialaisen Afrinin kaupungin. Afrin on Pohjois-Syyriassa, melko lähellä Turkkia.

Afrin on ollut tähän asti kurdien hallussa. Turkin mielestä kurditaistelijat ovat terroristeja.

Afrinin kaupungista on paennut paljon ihmisiä. Viime päivinä noin 200 000 ihmistä on lähtenyt pois Afrinista.

Paralympialaiset loppuivat

Matti Suur-Hamari
Matti Suur-Hamari voitti 2 mitalia paralympialaisissa. Kuva: Harri Kapustamäki / Paralympiakomitea

Paralympialaiset ovat loppuneet Etelä-Korean Pyeongchangissa. Eri maiden vammaisurheilijat kilpailivat talviurheilulajeissa yli viikon ajan.

Suomi sai Pyeongchangin paralympialaisissa 3 mitalia. Lumilautailija Matti Suur-Hamari voitti yhden kultamitalin ja yhden pronssimitalin. Hiihtäjä Ilkka Tuomisto toi Suomelle yhden pronssimitalin.

Suomi oli mitalitilastossa sijalla 16. Paras maa oli USA.

Paralympialaiset järjestettiin samassa paikassa kuin olympialaiset helmikuussa. Paralympialaisissa oli mukana 670 urheilijaa.

Talvinen sää jatkuu

Ylimmät lämpötilat maanantaista keskiviikoon.
Kevät ei vielä näy lämpötiloissa. Kuva: Yle Sää

Viikko alkaa talvisessa säässä.

Maanantaina lämpötila on etelässä noin nolla astetta, pohjoisessa on vähän pakkasta. Tiistaina ja keskiviikkona pakkasta on koko maassa. Pohjoistuulen takia sää tuntuu kylmältä.

Lunta sataa maanantaina Etelä-Suomessa. Pohjois-Suomessa voi sataa paljon lunta viikon puolivälissä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä