Sunnuntai 18.6.2017 (radio)

Kunnat eivät halua yksinäisiä alaikäisiä maahanmuuttajia

Alaikäinen turvapaikanhakija tekee läksyjä huoneessaan.
Uudellamaalla on asuntoja alaikäisille maahanmuuttajille muun muassa Järvenpään seurakuntaopistolla. Kuva: Nella Nuora / Yle

Sisäministeriö haluaa, että kunnat ottavat enemmän vastaan alaikäisiä turvapaikan tai oleskeluluvan saaneita lapsia. Kunnat ovat ottaneet vain vähän Suomeen yksin tulleita lapsia.

Ministeriö epäilee, että kunnat eivät ota lapsia sen takia, että se maksaa kunnalle enemmän kuin esimerkiksi perheen vastaanotto. Lapset ovat kuitenkin tulevaisuuden aarteita, ministeriö muistuttaa.

Tällä hetkellä 100 lasta odottaa vastaanottokeskuksissa uutta asuinpaikkaa.

Juhannuksen sää

Miehet grillaavat sateessa.
Juhannuksen sää on viileä. Sunnuntaina voi myös sataa vetta. Kuva: Mika Kanerva / Yle

Keskikesän juhlaa, juhannusta, vietetään ensi viikon lopulla viileässä säässä. 

Lämpötilat ovat 10-15 asteen tuntumassa lähes koko maassa.

Sää on kylmin juhannusaattona, perjantaina. Silloin lämpötila jää alle 15 asteen myös etelässä. Lapissa on vain noin 7 astetta.

Sunnuntaina lämpötila saattaa olla vähän korkeampi, mutta silloin voi sataa vettä maan eteläosassa.

Portugalin metsäpalot

Metsäpalo heijastuu jokeen.
Metsäpalo Penelassa, Portugalin keskiosissa Kuva: Patricia de Melo Moreira / AFP

Portugalissa on pahoja metsäpaloja.

Viime yön aikana eri puolilla Portugalia syttyi kymmeniä metsäpaloja. Niitä on sammuttanut noin 1700 palomiestä.

Pahin tilanne on Portugalin keskiosassa. Siellä yli 60 ihmistä on kuollut. Suuri osa kuolleista jäi loukkuun autoihin palon keskelle. Lisäksi melkein 60 ihmistä on viety sairaalaan.

Viranomaiset sanovat, että kyse voi olla jopa Portugalin pahimmasta metsäpalosta.

Pääministerin mukaan on mahdollista, että palot alkoivat salamaniskusta. Sää on Portugalissa ollut kuuma ja kuiva.

Ranskassa vaalit

Tasavalta liikkeellä -puolueen kampanjatoimiston julkisivu.
Presidentti Macronin puolue on suosittu Ranskassa. Se ehkä saa sunnuntain vaaleissa suuren enemmistön parlamenttiin. Kuva: Juha Nurminen / Yle

Ranskalaiset ovat äänestäneet sunnuntaina parlamenttivaalien toisella kierroksella.

Voittajaksi ennustetaan presidentti Emmanuel Macronin uutta puoluetta. Se saa ehkä suuren enemmistön parlamenttiin.

Häviäjäksi ennustetaan sosialisteja.

Ranskalaiset kävivät päivällä äänestämässä laiskemmin kuin aikaisemmissa vaaleissa.

 

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä