Sunnuntai 18.7.2021

TV:n selkouutisilla on kesätauko.
Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.

Rajuilma Riikka

Tuulenpuuskat
Riikan kovat tuulet kulkivat sunnuntain aikana Suomen yli.

Suomessa on saatu sunnuntaina kovia ukkossateita. Ukkossateita on tuonut rajuilma Riikka.

Riikka on kulkenut Suomen yli kohti itää. Illan aikana ukkossateet siirtyvät Venäjän puolelle.

Riikan ukkossateet ovat olleet kovia. Esimerkiksi Kuopiossa satoi niin paljon, että sadevesi pääsi talojen kellareihin. Riikka on myös salamoinut kovasti.

Rajuilma Riikan takia tuhannet kodit ovat olleet ilman sähköä.

Tulvien uhrit

Mies kahlaa kainaloitaan myöten ruskeassa vedessä. Ympärillä täysin tuhoutuneita autoja ja muuta roimaa.
Pelastustyöntekijä Belgiassa. Kuva: Julian Warnard / EPA

Euroopan tulva-alueella uhrien määrä kasvaa. Sunnuntaina kerrottiin, että tulvissa on kuollut melkein 200 ihmistä.

Kuolleita voi olla vielä enemmän, koska satoja ihmisiä on kadonnut. Vielä ei tiedetä, ovatko he elossa vai kuolleet.

Pelastustyöntekijät etsivät kuolleita esimerkiksi autoista, jotka ovat jääneet veden alle. Pelastustyöt jatkuvat vielä kauan.

Tulvat ovat aiheuttaneet paljon vahinkoja Saksan länsiosassa ja Belgiassa. Nyt jokien vedenpinta on noussut myös muualla Saksassa ja Itävallassa.

Tulvien syy

Autot kelluvat tulvivassa Meuse-joessa
Euroopassa kysytään, onko tämä ilmastonmuutosta. Kuva: Philippe Bourguet / AOP

Euroopassa kysytään nyt, mikä on tulvien syy. Tulvia on Euroopassa joka kesä, mutta nyt tulvat ovat paljon pahempia kuin tavallisesti.

Jokien vesi on noussut ennätyskorkealle kovien sateiden takia. Joillakin alueilla on satanut 2 päivässä yhtä paljon kuin tavallisesti 2 kuukaudessa.

Esimerkiksi Saksassa monet tutkijat ja poliitikot sanovat, että kovien sateiden ja tulvien syy on ilmastonmuutos. Ilmastonmuutoksen takia sään ääri-ilmiöt lisääntyvät.

Se tarkoittaa, että tosi kuumia ja kuivia jaksoja ja myös tosi sateisia jaksoja on enemmän kuin ennen. Ne myös kestävät kauemmin kuin ennen.

Palkinto suomalaiselokuvalle

Näyttelijät Seidi Haarla ja Juri Borisov elokuvassa Hytti nro 6
"Hytti numero 6" kertoo suomalaisesta tytöstä ja venäläisestä miehestä, jotka tapaavat junassa. Kuva: Festival de Cannes

Suomalainen elokuva on voittanut palkinnon Cannesin elokuvajuhlilla.

Elokuvan nimi on "Hytti numero 6". Se voitti elokuvajuhlien toiseksi parhaan palkinnon eli Grand Prix -palkinnon.

Elokuvan ohjaaja on Juho Kuosmanen. Kuosmanen toivoo, että palkinto nostaa esiin suomalaista osaamista elokuva-alalla.

"Hytti numero 6" kertoo junamatkasta Venäjällä. Matkan aikana suomalainen opiskelijatyttö ja venäläinen mies tutustuvat toisiinsa. Tarina on suomalaisen kirjailijan Rosa Liksomin kirjasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä