Sunnuntai 18.8.2019 (radio)

Lapsiperheiden köyhyys

Nuori poika istuu lattialla kädet kasvoilla.
Moni lapsi elää pienituloisessa perheessä. Kuva: Jurgita Vaicikeviciene / AOP

Lapsiperheiden köyhyys kasvaa Suomessa.

Tilastot kertovat, että lapsiperheiden köyhyys on kasvanut tasaisesti vuodesta 2012 lähtien. Pienituloisissa perheissä elää nyt noin 150 000 lasta.

Valtiovarainministeriö julkisti perjantaina budjettiesityksen, jossa lapsiperheiden asemaa aiotaan parantaa. Esimerkiksi perusturvaa ja yksinhuoltajien lapsilisää aiotaan korottaa vähän.

Marjanpoimijapula

thaipoimija polarica marjastus Samai Lekan thaimaalainen marjanpoimija
Suomeen tuli tänä vuonna noin 2400 marjanpoimijaa Thaimaasta. Kuva: Pia Tuukkanen / Yle

Marjafirmat sanovat, että ne tarvitsevat lisää marjanpoimijoita. Poimijoita tarvitaan poimimaan luonnonmarjoja Suomen metsistä ja soilta.

Suomeen tuli tänä vuonna noin 2400 marjanpoimijaa Thaimaasta. Määrä on sama kuin vuosi sitten.

Marjafirmat sanovat, että poimijoita pitää tuoda myös muista maista kuin Thaimaasta. Esimerkiksi suomussalmelainen Kiantama Oy miettii poimijoiden palkkaamista Vietnamista.

Autokauppa takkuaa

auto
Autokauppiaat sanovat, että uusia autoja myydään tänä vuonna noin 10 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna. Kuva: Marko Väänänen / Yle

Uusien autojen myynti on vähentynyt.

Autokauppiaat sanovat, että tänä vuonna myydään ehkä vähän yli 100 000 uutta autoa. Se on noin 10 prosenttia vähemmän kuin viime vuonna.

Uusien autojen myynti on vähentynyt esimerkiksi sen takia, että Ruotsista on tuotu Suomeen ennätysmäärä käytettyjä autoja. Moni ostaa siis käytetyn auton eikä uutta autoa.

Myös keskustelu liikenteen päästöistä on saanut ostajat epäröimään, kannattaako uutta polttomoottoriautoa eli bensiini- tai dieselautoa enää ostaa.

Turun puukkoiskun vuosipäivä

Kukkavirta 188 -kulkue
Kukkavirta-kulkue laski kukkia Aurajokeen. Kuva: Andy Ödman / Yle

Turussa on marssittu Turun terrori-iskun vuosipäivänä.

Kansallismielisten Kukkavirta-kulkue marssi Aurajoen rantaan. Lisäksi keskustan kaduilla marssi Turku ilman natseja -vastamielenosoitus.

Turun puukkoiskusta on tänään kulunut 2 vuotta. Elokuussa 2017 marokkolainen Abderrahman Bouanane puukotti 2 ihmistä kuoliaaksi. Lisäksi 8 ihmistä haavoittui.

Teemu Pukki teki hatutempun

Teemu Pukki kuvassa
Teemu Pukki pelaa ensimmäistä kautta Englannin Valioliigassa. Kuva: AOP

Suomalainen jalkapalloilija Teemu Pukki on nousemassa Englannin Valioliigan supertähdeksi. Pukki pelaa jalkapalloa Valioliigassa Norwichin joukkueessa.

Lauantai-iltana Norwichilla oli ottelu Newcastlea vastaan. Norwich voitti ottelun maalein 3-1. Teemu Pukki teki kaikki Norwichin maalit eli hän teki hattutempun. Samalla Pukki nousi Valioliigan maalipörssin ykköseksi.

Viime kaudella Norwich pelasi vielä Englannin Mestaruussarjassa. Teemu Pukki oli Mestaruussarjan maalikuningas 29 maalilla.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä