Sunnuntai 19.11.2017

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mitä suomalaiset ajattelevat lastenhoitajien ja sairaanhoitajien palkoista?

Oikea vastaus:

Monien mielestä hoitajien palkkoja pitää nostaa.

2.Paljonko kuntien lastenhoitajat ansaitsivat viime vuonna?

Oikea vastaus:

Noin 2300 euroa kuukaudessa.

3.Mitä mieltä ihmiset ovat kunnanjohtajien palkoista?

Oikea vastaus:

Monien mielestä kunnanjohtajien palkkoja voidaan alentaa.

4.Mitä Zimbabwen presidentille Robert Mugabelle on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Mugabe on erotettu puolueen ja valtion johdosta.

5.Kuinka kauan Mugabe johti Zimbabwea?

Oikea vastaus:

Melkein 40 vuottta.

6.Miksi kuningatar Elisabetilla ja prinssi Philipillä on aihetta juhlaan?

Oikea vastaus:

He ovat olleet naimisissa 70 vuotta.

7.Kuinka kauan Elisabet on ollut Britannian kuningatar?

Oikea vastaus:

65 vuotta.

8.Mitä ruotsalainen tutkimus väittää?

Oikea vastaus:

Tutkimus väittää, että ihminen elää pitempään, jos hän omistaa koiran.

9.Mitä sairauksia koiranomistajilla on vähemmän kuin muilla?

Oikea vastaus:

Sydän- ja verosuonisairauksia.

10.Kenen kannattaa erityisesti hankkia koira?

Oikea vastaus:

Koira tuo terveyttä erityisesti ihmisille, jotka asuvat yksin.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä