Sunnuntai 19.11.2017 (radio)


Kunta-alan palkat

Lastentarhanopettaja nostaa lasta päiväkodin pihalla.
Monet ovat sitä mieltä, että lastenhoitajien palkka on liian pieni. Kuva: Yle

Iso osa suomalaisista haluaa nostaa hoitajien palkkoja. Tieto on uudesta tutkimuksesta, jossa kysyttiin suomalaisten mielipidettä kunta-alan palkoista.

Noin 60 prosenttia vastaajista halusi nostaa lastenhoitajien ja sairaanhoitajien palkkoja. Kuntien lastenhoitajat saivat viime vuonna palkkaa noin 2300 euroa kuukaudessa. Sairaanhoitajan palkka oli noin 3000 euroa kuukaudessa.

Noin 50 prosenttia tutkimuksen vastaajista halusi nostaa myös siivoojien palkkoja.

Monet vastaajista olivat sitä mieltä, että kunnanjohtajien ja kaupunginjohtajien palkat ovat liian suuria. Vastaajien mielestä johtajien palkkoja voidaan alentaa.

Zimbabwen presidentti

Robert Mugabe
Robert Mugabe oli Zimbabwen presidentti melkein 40 vuotta. Kuva: Jekesai Njikizana / AFP

Zimbabwen presidentti Robert Mugabe on erotettu.

Mugabe erotettiin sunnuntaina. Päätöksen teki Mugaben oma puolue.

Zimbabwen armeija siirsi Mugaben pois vallasta jo aikaisemmin tällä viikolla. Armeija määräsi, että Mugabe ei saa poistua kodista.

Mugabe on 93-vuotias. Hän johti afrikkalaista Zimbabwea melkein 40 vuotta.

Britannian kuningasparin hääpäivä

Kuningatar Elisabetin ja prinssi Philipin virallinen hääpäiväpotretti sekä hääkuva vuodelta 1947.
Kuningatar Elisabet ja prinssi Philip nyt ja 70 vuotta sitten. Kuva: Matt Holyoak / AFP / Lehtikuva

Britannian kuningasperheessä on juhlat. Kuningatar Elisabet ja prinssi Philip ovat olleet naimisissa 70 vuotta.

Kuningatar Elisabet on 91-vuotias. Hän on hallinnut Britanniaa jo 65 vuotta.

Kuningattaren aviomies prinssi Philip on 96-vuotias.

Koiran merkitys

Eläkeläinen naienen ja koira syksyisessä metsässä.
Ihmisen on kiva ulkoilla ja liikkua yhdessä koiran kanssa. Kuva: AOP

Ihminen elää pitempään, jos hän omistaa koiran. Näin kertoo ruotsalainen tutkimus.

Tutkijat seurasivat ihmisten terveystietoja jopa 12 vuoden ajan. Tutkijat halusivat tietää, onko koiranomistajilla vähemmän sydän- ja verisuonisairauksia kuin muilla. Tutkijat selvittivät myös, onko koiranomistajien joukossa vähemmän kuolemantapauksia.

Tutkijat huomasivat, että koiranomistajat sairastuivat vähemmän sydän- ja verisuonisairauksiin kuin muut. Koiranomistajia myös kuoli vähemmän.

Koira toi terveyttä erityisesti ihmisille, jotka asuvat yksin. Jos ihminen asuu yksin koiran kanssa, hänellä on noin 30 prosenttia pienempi riski kuolla kuin ihmisellä, joka asuu yksin ilman koiraa.

Tutkijat sanovat, että asiaa pitää tutkia lisää. Mutta näyttää siltä, että ihminen on terveempi ja elää pitempään, jos hänellä on koira.

Katso myös Suomalainen juttu: Koira

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä