Sunnuntai 19.11.2017 (radio)


Kunta-alan palkat

Lastentarhanopettaja nostaa lasta päiväkodin pihalla.
Monet ovat sitä mieltä, että lastenhoitajien palkka on liian pieni. Kuva: Yle

Iso osa suomalaisista haluaa nostaa hoitajien palkkoja. Tieto on uudesta tutkimuksesta, jossa kysyttiin suomalaisten mielipidettä kunta-alan palkoista.

Noin 60 prosenttia vastaajista halusi nostaa lastenhoitajien ja sairaanhoitajien palkkoja. Kuntien lastenhoitajat saivat viime vuonna palkkaa noin 2300 euroa kuukaudessa. Sairaanhoitajan palkka oli noin 3000 euroa kuukaudessa.

Noin 50 prosenttia tutkimuksen vastaajista halusi nostaa myös siivoojien palkkoja.

Monet vastaajista olivat sitä mieltä, että kunnanjohtajien ja kaupunginjohtajien palkat ovat liian suuria. Vastaajien mielestä johtajien palkkoja voidaan alentaa.

Zimbabwen presidentti

Robert Mugabe
Robert Mugabe oli Zimbabwen presidentti melkein 40 vuotta. Kuva: Jekesai Njikizana / AFP

Zimbabwen presidentti Robert Mugabe on erotettu.

Mugabe erotettiin sunnuntaina. Päätöksen teki Mugaben oma puolue.

Zimbabwen armeija siirsi Mugaben pois vallasta jo aikaisemmin tällä viikolla. Armeija määräsi, että Mugabe ei saa poistua kodista.

Mugabe on 93-vuotias. Hän johti afrikkalaista Zimbabwea melkein 40 vuotta.

Britannian kuningasparin hääpäivä

Kuningatar Elisabetin ja prinssi Philipin virallinen hääpäiväpotretti sekä hääkuva vuodelta 1947.
Kuningatar Elisabet ja prinssi Philip nyt ja 70 vuotta sitten. Kuva: Matt Holyoak / AFP / Lehtikuva

Britannian kuningasperheessä on juhlat. Kuningatar Elisabet ja prinssi Philip ovat olleet naimisissa 70 vuotta.

Kuningatar Elisabet on 91-vuotias. Hän on hallinnut Britanniaa jo 65 vuotta.

Kuningattaren aviomies prinssi Philip on 96-vuotias.

Koiran merkitys

Eläkeläinen naienen ja koira syksyisessä metsässä.
Ihmisen on kiva ulkoilla ja liikkua yhdessä koiran kanssa. Kuva: AOP

Ihminen elää pitempään, jos hän omistaa koiran. Näin kertoo ruotsalainen tutkimus.

Tutkijat seurasivat ihmisten terveystietoja jopa 12 vuoden ajan. Tutkijat halusivat tietää, onko koiranomistajilla vähemmän sydän- ja verisuonisairauksia kuin muilla. Tutkijat selvittivät myös, onko koiranomistajien joukossa vähemmän kuolemantapauksia.

Tutkijat huomasivat, että koiranomistajat sairastuivat vähemmän sydän- ja verisuonisairauksiin kuin muut. Koiranomistajia myös kuoli vähemmän.

Koira toi terveyttä erityisesti ihmisille, jotka asuvat yksin. Jos ihminen asuu yksin koiran kanssa, hänellä on noin 30 prosenttia pienempi riski kuolla kuin ihmisellä, joka asuu yksin ilman koiraa.

Tutkijat sanovat, että asiaa pitää tutkia lisää. Mutta näyttää siltä, että ihminen on terveempi ja elää pitempään, jos hänellä on koira.

Katso myös Suomalainen juttu: Koira

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä