Sunnuntai 19.1.2020 (radio)


Lentokoneiden myöhästymiset ja pysäköinti

Lapin keskussairaalan pysäköintimaksuautomaatti näyttää päällepäin enemmän kuin vaikealta.
Joskus pysäköinnin maksaminen menee pieleen, jos autoilija vaikka laittaa rekisterinumeron väärin. Kuva: Vesa Vaarama / Yle

Moni asiakas tekee valituksen kuluttajariitalautakuntaan.

Asiakas voi tehdä valituksen, jos hän on sitä mieltä, että ostoksessa meni jotakin pieleen.

Myyjä tai yritys voi olla kuitenkin eri mieltä asiasta. Kuluttajariitalautakunta ratkaisee sitten asian.

Asiakkaat valittavat eniten siitä, että he haluavat korvausta, jos lentokone on myöhästynyt.

Paljon riitoja tulee myös autojen pysäköintimaksuista.

Kuluttajariitalautakunta saa joka vuosi aina vain enemmän valituksia.

Taksimatkat ovat kallistuneet

Taksikyltti, taustalla taksiautoja
Taksimatkat ovat kallistuneet. Kuva: Antti Lähteenmäki / Yle

Suomessa on ollut jonkin aikaa voimassa uusi taksilaki. Se tarkoittaa, että taksinkuljettajaksi voi alkaa melkein kuka vain.

Nyt on selvinnyt, että isoissa kaupungeissa on paljon uusia taksinkuljettajia.

Taksimatkojen hinnat ovat kallistuneet. Jos taksimatka maksoi ennen uudistusta 30 euroa, nyt se maksaa lähes 34 euroa.

Alun perin oli tarkoitus, että taksimatkojen hinta laskee, kun uusi laki tulee voimaan.

Nyt Suomen hallitus tutkii taksilakia. Lakia ehkä muutetaan, koska siinä on jonkin verran ongelmia.

Nightwish on suosittu suomalainen yhtye

Nightwishin Tuomas Holopainen ja Floor Jansen Levillä.
Tuomas Holopainen (vas.) on Nightwishin kosketinsoittaja ja Floor Jansen (oik.) laulaja. Kuva: Mårten Lampén / Yle

Nightwish-yhtye on maailmalla tunnetuin suomalainen yhtye.

Yhtye julkaisee pian uuden levyn. Edellisestä levystä on 5 vuotta.

Nightwish: Noise, uudelta levyltä

Uusi levy kertoo ihmisistä, luonnosta ja ihmisluonteesta.

Nightwishin soittajat sanovat, että he haluavat kertoa myönteisiä asioita, joita ihmiskunta on saanut aikaan.

Nightwish keikkailee paljon ulkomailla. Keikoilla on aina paljon yleisöä.

Utsjoella mitattiin pakkasennätys

Näkymä Utsjoelta.
Utsjoella oli viime yönä 37,9 astetta pakkasta. Kuva: Esko Jämsä / AOP

Pohjois-Suomessa oli viime yönä todella kylmä.

Suomen pohjoisimmassa kunnassa Utsjoella oli viime yönä 37,9 astetta pakkasta. Se on tämän talven pakkasennätys.

Pohjois-Suomen ja Etelä-Suomen lämpötilaero on suuri. Etelä-Suomessa oli yöllä 5 astetta lämmintä.

Sää jatkuu samanlaisena.

Huomenna maanantaina on sateinen ja tuulinen päivä.

Maanantain jälkeen tiistaina on aurinkoista.







Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä