Sunnuntai 1.9.2019 (radio)

Palkkatuki auttaa työttömiä vain vähän

Jasmin Vilén on kokkina Kavalton tilalla, jossa järjestetän muun muassa pitopalvelua. Hän jatkaa yrityksessä oppisopimuskoulutuksella palkkatukijakson jälkeen.
Jasmin Vilén sai palkkatukijakson jälkeen oppisopimuspaikan. Kuva: Toni Määttä / Yle

Suomen hallitus yrittää monin tavoin saada aikaan uusia työpaikkoja.

Palkkatuki on yksi tapa. Palkkatukea voi saada työtön, jonka on vaikea saada työtä esimerkiksi sairauden tai vähäisen koulutuksen takia.

Palkkatuki tarkoittaa, että työnantaja saa valtiolta osan palkasta.

Palkkatukijakson jälkeen jotkut työttömät ovat saaneet vakituisen työpaikan.

Tutkijat sanovat kuitenkin, että palkkatuki ei ole kovin tehokas tapa vähentää työttömyyttä. Syynä on se, että palkkatukea saavat ne työttömät, joiden on kaikkein vaikein löytää sopivaa työtä.


6 ihmistä kuoli helikopterionnettomuudessa

Kartta
Helikopterionnettomuus tapahtui lähellä Altaa Pohjois-Norjassa. Kuva: Lähde: NRK.NO Kartta: Tanja Ylitalo / Yle

Norjassa on tapahtunut vakava helikopterionnettomuus. 6 ihmistä kuoli eilen, kun helikopteri syöksyi maahan.

Helikopterissa oli lentäjä ja 5 matkustajaa. Matkustajat olivat noin 20-vuotiaita norjalaisia. He olivat menossa helikopterilla musiikkifestivaaleille.

Helikopteri syöksyi maahan tunturissa Pohjois-Norjassa.

Pietarissa on Euroopan korkein pilvenpiirtäjä

Etualalla vihreä piha ja ränsistyvä talo, taka-alalla Gazpromin torni.
Pietarin pilvenpiirtäjässä on suippo kärki. Kuva: Nikolai Gontar

Venäjällä Pietarissa on Euroopan korkein pilvenpiirtäjä.

Pilvenpiirtäjä on Venäjän valtion kaasuyhtiön pääkonttori. Se on 462 metriä korkea.

Yhtiö halusi rakentaa pilvenpiirtäjän ihan kaupungin keskustaan. Mutta Pietarin asukkaat vastustivat yhtiön suunnitelmaa.

Yhtiö rakensi sitten pilvenpiirtäjän 10 kilometrin päähän Pietarin keskustasta.

Mira Potkonen voitti EM-kultamitalin

LEHTIKUVA Mira Potkonen
Tämä kuva on vuoden 2018 EM-kisoista. Mira Potkonen voitti myös silloin Euroopan mestaruuden. Kuva: Lehtikuva

Nyrkkeilijä Mira Potkonen voitti eilen Euroopan mestaruuden. Hän voitti loppuottelussa ranskalaisen nyrkkeilijän.

Kaikki tuomarit olivat sitä mieltä, että Potkonen oli parempi.

Mira Potkonen nyrkkeilee 60 kiloa painavien naisten sarjassa. Lokakuussa hän nyrkkeilee MM-kilpailuissa.


Huomenna voi olla hellesää


Huomenna maanantaina Suomeen tulee vähän sateita ja ukkoskuuroja.

Päivä on kuitenkin suuressa osassa maata aurinkoinen. Voi olla jopa 25 astetta lämmintä.

Huomisen jälkeen sää viilenee.




Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä