Sunnuntai 19.2.2017 (radio)

 

Kaksi nuorta kuoli kolarissa

Kynttilöitä ja romua valtatie 12:n varrella Sastamalan ja Nokian rajalla sunnuntaina. Kaksi 17-vuotiasta nuorta menehtyi mopoauton ja pakettiauton kolarissa lauantaina.
Kolaripaikka Sastamalassa. Kuva: Kalle Parkkinen / Lehtikuva

Länsi-Suomessa on tapahtunut paha kolari. Kolari tapahtui Sastamalassa lauantai-iltana. Siinä kuoli kaksi 17-vuotiasta nuorta, yksi tyttö ja yksi poika.

Nuoret ajoivat mopoautoa. He kuolivat, kun isompi auto törmäsi nuorten pieneen mopoautoon.

Poliisi on pidättänyt isomman auton kuljettajan. Poliisi epäilee, että hän törmäsi mopoautoon tahallaan.

Espanjassa oli iso mielenosoitus

Tuhannet ihmiset marssivat maahanmuuttajien ja pakolaisten puolesta Barcelonassa Koillis-Espanjassa 18. helmikuuta 2017.
Mielenosoitus pakolaisten puolesta Barcelonassa. Kuva: Alberto Estevez / EPA

Espanjassa monet haluavat, että pakolaisia autetaan enemmän.

Barcelonan kaupungissa oli iso mielenosoitus, jossa oli mukana noin 160 000 ihmistä. He vaativat, että Espanjan hallitus auttaa turvapaikanhakijoita.

Espanjan hallitus lupasi 2 vuotta sitten, että Espanja ottaa vastaan yli 17 000 turvapaikanhakijaa. Espanja on kuitenkin hyväksynyt vain noin 1000 pakolaista.

Aki Kaurismäki sai Hopeisen karhun

Ohjaaja Aki Kaurismäki kuvattuna Simon Hussein Al-Bazoonin (vas.) ja Sherwan Hajin (kesk.) kanssa Berliinin filmifestivaaleilla 18. helmikuuta.
Aki Kaurismäki (oikealla) yhdessä Sherwan Hajin (keskellä) ja Simon Hussein Al-Bazoonin (vasemmalla) kanssa. Al-Bazoon ja Haji näyttelevät Kaurismäen uudessa elokuvassa. Kuva: Ian Langsdon / EPA

Suomalainen elokuvien tekijä Aki Kaurismäki on saanut palkinnon Saksassa, Berliinin elokuvajuhlilla. Kaurismäki sai palkinnon, jonka nimi on Hopeinen karhu. Se annetaan parhaalle ohjaajalle.

Aki Kaurismäki sai palkinnon elokuvasta Toivon tuolla puolen, jonka hän on ohjannut. Elokuva kertoo syyrialaisesta miehestä, joka ei saa turvapaikkaa Suomesta. Mies saa kuitenkin suomalaisen ystävän, joka ottaa hänet töihin ravintolaan. Elokuvan teema on ihmisten auttaminen.

Kaurismäen elokuva kilpaili myös Berliinin elokuvajuhlien pääpalkinnosta eli Kultaisesta karhusta. Kultaisen karhun voitti kuitenkin unkarilainen elokuva.

Aki Kaurismäki kertoi Berliinissä, että hän lopettaa elokuvien tekemisen. Kaurismäki on ohjannut monta elokuvaa ja voittanut paljon palkintoja. Hän täyttää huhtikuussa 60 vuotta.

Kaisa Mäkäräinen sai pronssimitalin

Kaisa Mäkäräinen.
Ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen. Kuva: EPA

Suomen Kaisa Mäkäräinen on saanut pronssimitalin ampumahiihdon MM-kilpailuissa. Mäkäräinen hiihti ja ampui hyvin. Hän oli kilpailun kolmanneksi paras.

Mäkäräinen sai pronssimitalin yhteislähtökilpailussa. Yhteislähtö tarkoittaa, että kilpailijat lähtevät hiihtämään yhtä aikaa. Naiset hiihtävät 12,5 kilometriä. Matkan aikana he pysähtyvät 4 kertaa ampumaan maalitauluja. Aina kun urheilija ampuu maalitaulun ohi, hänen pitää hiihtää sakkokierros, joka on 150 metriä pitkä.

Ampumahiihdon MM-kilpailut järjestettiin Hochfilzenissä, Itävallassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.35.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomi 100: Suomalainen juttu

Mies ottaa aurinkoa laiturilla.

Suomi 100: Terveisiä Suomi-kouluista

Baselin suomikoulun oppilaita.

Vuosi kotoutumiskoulutuksessa

Mies laittaa kirjaa hyllyyn kirjastossa.

Luksian opiskelijoiden videoblogi

Osa 1 Osa 2 Osa 3 Osa 4 Osa 5 Osa 6-7 Osa 8 Osa 9

Suomen säästä

Revontulet leimuavat Olkkajärvellä

YKI

Mirja Tarnanen ja Shadi Hatem.

Opiskelija kysyy. Professori vastaa.

Kuuntele keskustelun 1. osa

Kuuntele keskustelun 2. osa

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä