Sunnuntai 19.2.2017 (radio)

 

Kaksi nuorta kuoli kolarissa

Kynttilöitä ja romua valtatie 12:n varrella Sastamalan ja Nokian rajalla sunnuntaina. Kaksi 17-vuotiasta nuorta menehtyi mopoauton ja pakettiauton kolarissa lauantaina.
Kolaripaikka Sastamalassa. Kuva: Kalle Parkkinen / Lehtikuva

Länsi-Suomessa on tapahtunut paha kolari. Kolari tapahtui Sastamalassa lauantai-iltana. Siinä kuoli kaksi 17-vuotiasta nuorta, yksi tyttö ja yksi poika.

Nuoret ajoivat mopoautoa. He kuolivat, kun isompi auto törmäsi nuorten pieneen mopoautoon.

Poliisi on pidättänyt isomman auton kuljettajan. Poliisi epäilee, että hän törmäsi mopoautoon tahallaan.

Espanjassa oli iso mielenosoitus

Tuhannet ihmiset marssivat maahanmuuttajien ja pakolaisten puolesta Barcelonassa Koillis-Espanjassa 18. helmikuuta 2017.
Mielenosoitus pakolaisten puolesta Barcelonassa. Kuva: Alberto Estevez / EPA

Espanjassa monet haluavat, että pakolaisia autetaan enemmän.

Barcelonan kaupungissa oli iso mielenosoitus, jossa oli mukana noin 160 000 ihmistä. He vaativat, että Espanjan hallitus auttaa turvapaikanhakijoita.

Espanjan hallitus lupasi 2 vuotta sitten, että Espanja ottaa vastaan yli 17 000 turvapaikanhakijaa. Espanja on kuitenkin hyväksynyt vain noin 1000 pakolaista.

Aki Kaurismäki sai Hopeisen karhun

Ohjaaja Aki Kaurismäki kuvattuna Simon Hussein Al-Bazoonin (vas.) ja Sherwan Hajin (kesk.) kanssa Berliinin filmifestivaaleilla 18. helmikuuta.
Aki Kaurismäki (oikealla) yhdessä Sherwan Hajin (keskellä) ja Simon Hussein Al-Bazoonin (vasemmalla) kanssa. Al-Bazoon ja Haji näyttelevät Kaurismäen uudessa elokuvassa. Kuva: Ian Langsdon / EPA

Suomalainen elokuvien tekijä Aki Kaurismäki on saanut palkinnon Saksassa, Berliinin elokuvajuhlilla. Kaurismäki sai palkinnon, jonka nimi on Hopeinen karhu. Se annetaan parhaalle ohjaajalle.

Aki Kaurismäki sai palkinnon elokuvasta Toivon tuolla puolen, jonka hän on ohjannut. Elokuva kertoo syyrialaisesta miehestä, joka ei saa turvapaikkaa Suomesta. Mies saa kuitenkin suomalaisen ystävän, joka ottaa hänet töihin ravintolaan. Elokuvan teema on ihmisten auttaminen.

Kaurismäen elokuva kilpaili myös Berliinin elokuvajuhlien pääpalkinnosta eli Kultaisesta karhusta. Kultaisen karhun voitti kuitenkin unkarilainen elokuva.

Aki Kaurismäki kertoi Berliinissä, että hän lopettaa elokuvien tekemisen. Kaurismäki on ohjannut monta elokuvaa ja voittanut paljon palkintoja. Hän täyttää huhtikuussa 60 vuotta.

Kaisa Mäkäräinen sai pronssimitalin

Kaisa Mäkäräinen.
Ampumahiihtäjä Kaisa Mäkäräinen. Kuva: EPA

Suomen Kaisa Mäkäräinen on saanut pronssimitalin ampumahiihdon MM-kilpailuissa. Mäkäräinen hiihti ja ampui hyvin. Hän oli kilpailun kolmanneksi paras.

Mäkäräinen sai pronssimitalin yhteislähtökilpailussa. Yhteislähtö tarkoittaa, että kilpailijat lähtevät hiihtämään yhtä aikaa. Naiset hiihtävät 12,5 kilometriä. Matkan aikana he pysähtyvät 4 kertaa ampumaan maalitauluja. Aina kun urheilija ampuu maalitaulun ohi, hänen pitää hiihtää sakkokierros, joka on 150 metriä pitkä.

Ampumahiihdon MM-kilpailut järjestettiin Hochfilzenissä, Itävallassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä