Sunnuntai 19.3.2017 (radio)

 

Brasilialainen liha

Raaka, kypsentämätön pihvi naisen kämmenellä.
Brasilialaista lihaa on käytetty Suomessa myös ravintoloissa. Kuva: Fotosearch

Suomen viranomaiset tutkivat, onko Brasiliasta tuotu huonoa lihaa Suomeen.

Brasilialaiset lihankasvattajat ovat ehkä vieneet vanhaa ja huonoa lihaa ulkomaille, myös Eurooppaan. Brasilian poliisi epäilee, että lihafirmat ovat maksaneet lahjusrahaa Brasilian viranomaisille. Siksi viranomaiset eivät ole puuttuneet asiaan.

Suomalaiset kaupat kertovat, että ne myyvät brasilialaista lihaa vain vähän.

Minna Canth

Minna Canthin kotitalo Kanttila. Minna Canthin kotitalo Kanttila sijaitsee Kuopion keskustassa.
Minna Canth asui tässä talossa Kuopiossa. Kuva: Timo Heikura / Yle

Sunnuntaina on vietetty Minna Canthin ja tasa-arvon päivää.

Kirjailija Minna Canth eli 1800-luvulla. Canth oli myös ensimmäinen suomenkielinen naistoimittaja.

Minna Canth kirjoitti paljon naisen asemasta. Hän halusi parantaa esimerkiksi tyttöjen koulutusta. Siksi Minna Canthin päivä on myös tasa-arvon päivä.

Minna Canthin päivä on liputuspäivä. Minna Canth on ainoa nainen, joka Suomessa on saanut oman liputuspäivän.

Lainasanat

Selfiekeppi pitkänä
Onko "selfiekeppi" hyvä suomen kielen sana? Kuva: Jari Vesa / Yle

"Otan selfien ja tviittaan sen kaikille."

Tällaiset lainasanat ärsyttävät monia suomalaisia. Monet ajattelevat, että suomen kieli muuttuu huonommaksi, kun siihen otetaan sanoja muista kielistä. Niin ei kuitenkaan ole, sanoo suomen kielen professori Jaakko Leino.

Leino kertoo, että suomen kieleen on aina tullut lainasanoja. Jo yli 100 vuotta sitten monet olivat huolissaan kielen muuttumisesta.

Nykyään suomen kieleen tulee lainasanoja esimerkiksi tekniikan alalta. Monet sanat käännetään englannista, esimerkiksi "pilvipalvelu" ja "hiiri". Joskus sanoja ei käännetä, mutta ne sopeutetaan suomen kieleen. Sellaisia ovat myös sanat "selfie", "tviitti" ja "tviitata".

Professori Leinon mielestä on hyvä, että kieli muuttuu. Se on merkki siitä, että kieli elää ja voi hyvin, hän sanoo.

Amy Järvisalo

Amy Järvisalo.
Amy Järvisalo on ICT-alalla. Hän suunnittelee nettisivuja. Kuva: Janne Ahjopalo / Yle

Maahanmuuttajan pitää olla ahkera. Näin sanoo Amy Järvisalo. Järvisalon mielestä maahanmuuttajan kannattaa opiskella, harjoitella suomea ja tavata suomalaisia.

Amy Järvisalo on kotoisin Thaimaasta, ja hän on asunut myös USA:ssa. Nyt Järvisalo asuu Suomessa, Joensuussa. Kaupunki on sopivan pieni lapsiperheelle, Järvisalo sanoo.

Amy Järvisalon haastattelun voi lukea Yle Uutisten nettisivuilta. Osoite on yle.fi/uutiset.

Lue Amy Järvisalon haastattelu

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Vuoden selväsanainen 2018

Kaksi naista. Toisella on kädessä mattopiiska ja toisella kunniakirja.

Vuoden selväsanainen on valittu. Voittaja on Kela-tärpit.

Suomen opiskelijoita: Valmistava luokka

Lapsia istumassa pulpeteissa, opettaja istuu myös

- Missä pallo on? kysyy opettaja Aleksi Koskinen. Valmistavan luokan koululaiset opiskelevat suomen kieltä.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä