Sunnuntai 19.5.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta päivää hallitusneuvotteluja on käyty?

Oikea vastaus:

9 päivää.

2.Milloin ryhmien pitää saada esitykset valmiiksi?

Oikea vastaus:

Tiistaihin mennessä

3.Kuinka monta ihmistä on allekirjoittanut psykologien nettiadressin?

Oikea vastaus:

400 ihmistä.

4.Kuinka kauan Intian parlamenttivaalit ovat kestäneet?

Oikea vastaus:

6 viikkoa.

5.Kunka paljon Intiassa on äänioikeutettuja?

Oikea vastaus:

900 miljoonaa.

6.Minkä mitalit Minetit sai joukkuevoimistelun MM-kisoissa?

Oikea vastaus:

Minetit sai hopeaa.

7.Minkä maan joukkue voitti?

Oikea vastaus:

Venäjän.

8.Kuka laski seppeleen sankariristille?

Oikea vastaus:

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

9.Kuinka monta vainajaa haudattiin Lappeenrannassa?

Oikea vastaus:

50.

10.Missä sodissa he kaatuivat?

Oikea vastaus:

Talvisodassa ja jatkosodassa.

11.Miksi Kansaradiossa on juhlittu?

Oikea vastaus:

Kansanradio täytti 40 vuotta.

12.Mikä maa voitti euroviisut?

Oikea vastaus:

Hollanti.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä