Sunnuntai 19.5.2019 (radio)


Hallitusneuvotteluissa on ollut 9. päivä

Antti Rinne saapumassa hallitusneuvotteluihin.
Hallitusneuvottelujen vetäjä SDP:n Antti Rinne. Kuva: Markku Ulander / Lehtikuva

Hallitusneuvottelut ovat jatkuneet Säätytalossa Helsingissä jo 9 päivää.

Ryhmien pitää saada esitykset valmiiksi tiistaihin mennessä. Viikonloppuna on ratkottu muun muassa talouskysymyksiä.

Monet kansalaisjärjestöt ovat muistuttaneet neuvottelijoita järjestöille tärkeistä asioista.

Psykologit ja psykologian opiskelijat luovuttivat aamulla Säätytalolla nettiadressin, jonka on allekirjoittanut noin 400 ihmistä. Adressi tukee nuoria ja lapsia, jotka kokevat ahdistusta ilmastonmuutoksesta.

Kaatuneitten muistopäivänä on haudattu sotavainajia

Kadetit laskemassa tuntematonta sotavainajaa hautaan Lappeenrannassa
Kadetti ojentaa sotavainajan arkkua. Kuva: Kalle Purhonen / Yle

Sunnuntaina on vietetty kaatuneitten muistopäivää.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö laski seppeleen sankariristille Hietaniemen hautausmaalla Helsingissä.

Lappeenrannassa on haudattu tuntemattomia suomalaisia sotavainajia, jotka on löydetty Venäjältä. Haudan lepoon pääsi 50 vainajaa, jotka kaatuivat talvisodassa tai jatkosodassa.

Heidät on löydetty etsinnöissä parin viime kesän aikana pääasiassa Talista ja Taipaleelta.

Intian jättimäiset vaalit päättyvät

Äiti Teresan seuraajat jonottivat äänestämään sunnuntaina Kolkatassa.
Äiti Teresan seuraajiin kuuluvat nunnat jonottivat äänestyspaikalle. Kuva: Piyal Adhikary / EPA

Maailman suurimmat vaalit päättyvät tänään Intiassa. Intian parlamenttivaalien äänestys kesti 6 viikkoa.

Intiassa on noin 900 miljoonaa ihmistä, joilla on äänioikeus.

Ääntenlasku alkaa torstaina, ja myös tuloksia odotetaan silloin. Äänet lasketaan koneella.

Mielipidekyselyt kertovat, että hindunationalistinen BJP-puolue säilyttää kärkisijan.

Minetit ja OVO Team pääsivät mitaleille

Minetit MM-kisat 2019
Tampereen Sisun Minetit voimisteli hopealle. Kuva: Carita Berg

Suomalaisjoukkueet Minetit ja OVO Team ovat saaneet mitalit joukkuevoimistelun MM-kisoissa. Kisat olivat Espanjan Cartagenassa.

Minetit sai hopeaa ja OVO Team pronssia. Venäjän Madonna-joukkue voitti maailmanmestaruuden.

Tampereen Sisun Minetit on juhlinut maailmanmestaruutta vuosina 2015 ja 2017. Espoolainen OVO Team on voittanut mestaruuden 7 kertaa.

Kansanradio täytti 40 vuotta

Kansanradio. juontajat Olli Haapakangas ja Jaana Selin sekä äänittäjä studiossa.
Kansanradion juontajat Olli Haapakangas ja Jaana Selin. Kuva: Kimmo Hiltunen / Yle

Ylen Kansanradio-ohjelma on täyttänyt 40 vuotta. Juhlalähetyksessä oli mukana tavallisia kansalaisia ja myös tasavallan presidentti Sauli Niinistö.

Ohjelmassa on aina keskusteltu ajankohtaisista kysymyksistä. Ohjelmassa on sekä huumoria että vakavaa asiaa.

Kansanradio saa yleisöltä 10 000 yhteydenottoa vuodessa.

Hollanti voitti euroviisut

Hollannin viisuedustaja Duncan Laurence suutelee voittopystiä.
Duncan Laurence iloitsee voitosta. Kuva: Vyacheslav Prokofyev / EPA

Hollanti on voittanut tämän vuoden Euroviisut. Voiton vei Duncan Laurence kappaleella Arcade. Kisa käytiin lauantai-iltana Tel Avivissa Israelissa.

Yöllä kerrottiin myös niiden pisteet, jotka putosivat finaalista. Suomen Look Away -kappale sai 23 pistettä ja oli semifinaalin viimeinen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä