Sunnuntai 19.6.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mistä Suomessa nyt keskustellaan paljon?

Oikea vastaus:

Verojen alentamisesta.

2.Miksi asiasta keskustellaan?

Oikea vastaus:

Monilla on talousongelmia, koska hinnat ovat nousseet paljon.

3.Mitä asiantuntijat sanovat asiasta?

Oikea vastaus:

Asiantuntijat varoittavat, että verojen alentaminen voi lisätä hintojen nousua.

4.Mitä mieltä pääministeri Marin on?

Oikea vastaus:

Marinin mielestä verojen alentaminen ei lisää inflaatiota, jos se tehdään oikeaan aikaan.

5.Mitä työssä Wille Rydman on?

Oikea vastaus:

Hän on kansanedustaja.

6.Mitä Helsingin Sanomat kirjoittaa?

Oikea vastaus:

Lehti kirjoittaa, että Rydman on käyttäytynyt huonosti nuoria naisia kohtaan.

7.Miksi kokoomus aikoo selvittää, mitä on tapahtunut?

Oikea vastaus:

Rydman on kokoomuksen kansanedustaja.

8.Mitkä vaalit Ranskassa on järjestetty?

Oikea vastaus:

Parlamenttivaalien toinen kierros.

9.Miksi vaalien tulos on tärkeä presidentti Macronille?

Oikea vastaus:

Macron tarvitsee parlamentin enemmistön tuen, jotta hän voi toteuttaa omaa politiikkaa.

10.Mikä joukkue voitti Jukolan viestin?

Oikea vastaus:

Ruotsalainen Stora Tuna.

11.Keitä joukkueen jäsenet olivat?

Oikea vastaus:

4 veljestä.

12.Kuinka lämmintä on alkuviikolla?

Oikea vastaus:

Maanantaina alle 20 astetta, mutta tiistaina vähän lämpenee.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä