Sunnuntai 19.8.2018 (radio)

Köyhyys voi olla syy kiusaamiseen

Kaverukset kuvaavat itseään kännykällä.
Monet kiusatut kertovat, että koulussa ei ole yritetty estää kiusaamista tai syrjintää. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Moni köyhän perheen lapsi kokee kiusaamista.

Pelastakaa Lapset -järjestön verkkokysely kertoo, että lähes 70 prosenttia köyhien perheiden lapsista on kokenut kiusaamista. Hyvätuloisten perheiden lapsista kiusaamista on kokenut 40 prosenttia.

Kyselystä käy ilmi, että kiusaamisen syy voi olla juuri köyhyys. Lapset osaavat tunnistaa köyhyyden. He kiinnittävät huomiota esimerkiksi tavaroiden laatuun, merkkiin, ikään ja malliin.

Yli 30 prosenttia kiusatuista kertoi, että koulussa ei ole millään tavalla yritetty estää kiusaamista ja syrjintää.

Rajavartijoista on pula

Lentomatkustajien opastetaulu lentokentällä.
Helsinki-Vantaan lentoasemalle tulee nyt paljon matkustajia Aasiasta. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Helsinki-Vantaan lentoasemalla on kova pula rajavartijoista. Lentoasemalle tarvitaan useita kymmeniä rajavartijoita lisää.

Työntekijäpulaa on yritetty helpottaa niin, että Helsinki-Vantaalle on lainattu rajavartijoita itärajalta ja Lapista.

Rajavartijoita tarvitaan lisää, koska kaukomatkustajien määrä kasvaa nopeasti. Matkustajia tulee nyt paljon etenkin Aasiasta. EU-säännöt sanovat, että rajavartijoiden täytyy tarkastaa lentomatkustajat, jotka tulevat esimerkiksi Kiinasta.

Vesilintujen ja karhujen metsästys alkaa

kaksi tukkasotkaa
Tukkasotkat ovat erittäin uhanalaisia. Kuva: Kari Kosonen /Yle

Vesilintujen metsästyskausi alkaa huomenna maanantaina.

Lintujärjestö Birdlife ja Metsästäjäliitto sanovat, että metsästäjien ei pidä ampua sellaisia lintuja, joiden kanta on taantunut eli vähentynyt paljon viime vuosina. Esimerkiksi jouhisorsa, tukkasotka ja nokikana ovat erittäin uhanalaisia eikä niitä pidä ampua.

Myös karhunmetsästys alkaa huomenna.

Suomen karhukanta on vahva. Metsissä liikkuu noin 1800 yli vuoden ikäistä karhua.

Tänä vuonna on lupa metsästää eli kaataa enintään 355 karhua.

Helteet ovat tältä erää ohi

Säägrafiikkaa.
Lämpötila putoaa melkein koko maassa alle 20 asteen. Kuva: Joonas Koskela / Yle Sää

Tämä kesä on ollut toiseksi lämpimin Suomen mittaushistoriassa.

Hellepäiviä on tähän mennessä ollut yhteensä 62. Vielä eilen lauantaina 25 asteen helleraja ylittyi esimerkiksi Lappeenrannassa ja Porvoossa.

Hellepäivien ennätys on vuodelta 2002. Silloin oli yhteensä 65 hellepäivää.

Meteorologi Joonas Koskela kertoo, että helteet ovat tältä erää ohi. Alkuviikon sää on epävakaista ja lämpötila putoaa melkein koko maassa alle 20 asteen.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä