Sunnuntai 19.9.2021 (radio)


Venäjällä vaalit

Mies äänesti perjantaiaamuna Venäjän duuman vaaleissa moskovalaiskoulun äänestyspisteellä.
Venäläiset ovat äänestäneet vaaleissa. Kuva: Maxim Shipenkov / EPA

Venäjällä on järjestetty vaalit.

Venäläiset ovat äänestäneet edustajia duumaan eli parlamenttiin. Vaalit kestivät 3 päivää.

Presidentti Vladimir Putinin puolue todennäköisesti voittaa vaalit. Vaalit olivat kuitenkin epärehelliset.

Monet Putinin vastustajat eivät saaneet olla ehdolla vaaleissa. Epäillään, että ääniä ei myöskään lasketa oikein.

Avaruusturistit palasivat

Siviilimiehistö SpaceX-raketin kyydissä ennen lennon laukaisua.
4 avaruusturistia vietti avaruudessa 3 päivää. Kuva: AFP / SpaceX

Historiallinen avaruuslento on palannut Maan pinnalle.

Lento oli ensimmäinen avaruuslento, jolla oli mukana vain avaruusturisteja. Mukana ei ollut yhtään ammattiastronauttia.

SpaceX-yhtiön avaruusaluksessa oli 4 avaruusturistia. He kiersivät Maata noin 600 kilometrin korkeudessa.

Avaruusalus laskeutui Atlantin valtamereen Floridan lähellä sunnuntaiaamuna Suomen aikaa.

Elokuvapalkinto Suomeen

Elokuvaohjaaja Khadar Ayderus Ahmed.
Kuva: Lasse Lecklin

Suomalainen elokuvaohjaaja Khadar Ayderus Ahmed on voittanut palkinnon. Hän voitti palkinnon Toronton elokuvajuhlilla Kanadassa.

Khadar Ayderus Ahmed sai palkinnon elokuvasta Guled & Nasra. Elokuvalle annettiin palkinto Amplify Voices, joka edistää elokuvataiteen monimuotoisuutta.

Guled & Nasra on somalinkielinen elokuva, ja se on kuvattu Afrikassa Djiboutissa.

Hoitona laulaminen

Parkinson-potilaiden lauluryhmä
Parkinson-potilaiden lauluryhmä vuonna 2018. Kuva: Marjut Suomi / Yle

Laulaminen voi auttaa ihmisiä, joilla on ääniongelmia Parkinsonin taudin takia. Näin kertoo Tampereen yliopiston tutkimus.

Tutkimuksen mukaan laulaminen tekee Parkinson-potilaiden puheesta selkeämpää. Myös puheen voimakkuus kasvaa.

Tutkimuksessa seurattiin Parkinson-potilaita, jotka laulavat kuorossa. Yhdessä laulaminen oli heille hyvä hoitotapa puheterapian lisäksi.

Parkinsonin tauti aiheuttaa usein ääniongelmia.

Japanin vanhukset

robotti ja vanhus
Kuva: Karsten Hohmann / Yle

Japanissa on ennätysmäärä vanhuksia.

Japanin sisäministeriö kertoo, että vähintään 65-vuotiaita japanilaisia on nyt yli 36 miljoonaa.

Noin 30 prosenttia japanilaisista on vanhuksia. Se on enemmän kuin missään muualla maailmassa.

Alkuviikon sää

sääkartta

Sää on edelleen viileää. Lämpötila on päivällä noin 10 astetta.

Pohjoisessa on yöllä pakkasta. Etelässä voi olla yöllä hallaa eli pakkasta maanpinnalla.

Alkuviikolla on poutaa, eli vettä ei sada. Sää on kuitenkin pilvistä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä