Sunnuntai 20.10.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka toivoo, että Britannia saa lisää aikaa brexitiä varten?

Oikea vastaus:

Suomen pääministeri Antti Rinne.

2.Miksi hän toivoo niin?

Oikea vastaus:

Rinteen mielestä on tärkeää, että ero ei tapahdu ilman Britannian ja EU:n sopimusta.

3.Mitä Euroopassa pelätään?

Oikea vastaus:

Pelätään, että talous kärsii, jos Britannia lähtee pois EU:sta ilman sopimusta.

4.Mistä löytyi 2 kuollutta?

Oikea vastaus:

Tallink Siljan Europa-laivalta.

5.Oliko kysymyksessä rikos?

Oikea vastaus:

Ehkä ei, ainakaan kuolleissa ei ollut merkkejä väkivallasta.

6.Minkä ikäisiä kuolleet olivat?

Oikea vastaus:

25- ja 21-vuotiaita.

7.Onko Chilen mielenosoituksissa kuollut ihmisiä?

Oikea vastaus:

Kyllä on, ainakin 3.

8.Mitä mielenosoitukset kertovat Chilestä?

Oikea vastaus:

Chilessä ero köyhien ja rikkaiden välillä on iso.

9.Kuka on ottanut valokuvan, joka on Vuoden Luontokuva 2019?

Oikea vastaus:

Ville Heikkinen.

10.Mitä kuvassa on?

Oikea vastaus:

Kuvassa on karhu ja lintu varjoina taivasta vasten.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä