Sunnuntai 20.10.2019 (radio)


Pääministeri Rinne

Antti Rinne
Suomen pääministeri Antti Rinne. Kuva: Olivier Matthys / AFP / Lehtikuva

Suomen pääministeri Antti Rinne toivoo, että Britannia saa lisää aikaa brexitiä varten. Brexit tarkoittaa Britannian eroa Euroopan unionista.

Suomen pääministerin mielestä on tärkeää, että ero ei tapahdu ilman Britannian ja EU:n sopimusta. Siksi tarvitaan lisää aikaa.

EU ja Britannian hallitus tekivät jo tekstin sopimusta varten, mutta Britannian parlamentti ei ole vielä hyväksynyt sitä.

Britannian parlamentin piti päättää erosopimuksesta lauantaina. Parlamentti ei kuitenkaan pystynyt tekemään päätöstä.

Britannian pääministeri Boris Johnson haluaa, että Britannia eroaa EU:sta jo lokakuun lopussa. Pelätään, että koko Euroopan talous kärsii, jos Britannia lähtee pois EU:sta ilman sopimusta.

Europa-laiva

Tallink Silja Europa saapumassa Tallinnasta Helsingin Länsiterminaaliin sunnuntaina 20. lokakuuta. Viron poliisi löysi laivalta sunnuntaiaamuna Tallinnan satamassa kaksi kuollutta nuorta aikuista.
Europa-laivalta löytyi 2 kuollutta. Kuva: Mikko Stig / Lehtikuva

Tallink Siljan Europa-laivalta on löytynyt 2 kuollutta. Laiva oli matkalla Helsingistä Tallinnaan.

Viron poliisi kertoo, että kuolleissa ei ollut merkkejä väkivallasta. Poliisi sanoo myös, että tapaukset eivät liity toisiinsa. Kuolleet löytyivät eri hyteistä.

Kuolleet olivat Suomen kansalaisia. Toinen oli 25-vuotias nainen ja toinen oli 21-vuotias mies.

Chile

Mielenosoittajia Santiagossa.
Mielenosoittajia Chilen pääkaupungissa Santiagossa. Kuva: Elvis Gonzales / EPA

Etelä-Amerikassa Chilessä mielenosoitukset ovat jatkuneet. Mielenosoitukset ovat olleet väkivaltaisia.

Mielenosoituksissa on kuollut ainakin 3 ihmistä. He kuolivat tulipalossa. Tulipalo syttyi kaupassa, jonne mielenosoittajat hyökkäsivät.

Mielenosoitukset alkoivat Chilen pääkaupungissa Santiagossa, kun metrolipun hinta nousi lokakuun alussa. Köyhien mielestä eläminen Santiagossa on jo liian kallista. Chilessä ero köyhien ja rikkaiden välillä on iso.

Vuoden Luontokuva

Vuoden luontokuva 2019 -kisan voittaja, Ville Heikkisen kuva
Vuoden Luontokuva on Ville Heikki valokuva "Karhu ja korppi". Kuva: Ville Heikkinen

Vuoden Luontokuva on valittu. Vuoden 2019 paras luontokuva on Ville Heikkisen valokuva, jonka nimi on "Karhu ja korppi".

Ville Heikkinen on Kuhmosta. Hän on ammattiluontokuvaaja.

Tuomarit kiittävät Heikkistä teknisestä taidosta. Myös kuvan asetelma on hieno. Kuvassa näkyvät karhu ja lintu varjoina taivasta vasten.

Nuorten luontokuvaajien sarjan voitti Lasse Kurkela. Kurkelan valokuvassa on sudenpentu.

Vuoden Luontokuva -kilpailun tavoite on kertoa suomalaisesta luonnosta ja valokuvaajien kokemuksista suomalaisessa luonnossa.

Katso kaikki parhaat kuvat

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä