Sunnuntai 20.11.2016 (radio)

Valtion anteeksipyyntö lapsille

Perhe- ja peruspalveluministeri Juha Rehula.
Ministeri Juha Rehula esitti valtion anteeksipyynnön sunnuntaina Finlandia-talossa Helsingissä. Kuva: Yle

Perheministeri Juha Rehula esitti valtion anteeksipyynnön kaikille niille suomalaisille, joita suomalainen lastensuojelu on kohdellut huonosti.

Anteeksipyyntö perustuu tutkimukseen, jossa käsiteltiin lasten kokemuksia laitoksissa 1930-luvulta 1980-luvulle saakka. Selvityksen mukaan lapset kokivat ruumiillista, henkistä ja seksuaalista väkivaltaa.

Lapsen oikeuksien päivä

Kanelo Booi Booi
Eteläafrikkalainen Kanelo Booi haaveilee poliisin ammatista. Kuva: Kukka Ranta

Tänään sunnuntaina on kansainvälinen lapsen oikeuksien päivä.

YK:n lapsen oikeuksien sopimus tuli Suomessa voimaan tasan 25 vuotta sitten. Sopimuksen tavoitteena on taata terveys, koulutus, tasa-arvo ja turva kaikille lapsille.

Intiassa paha junaonnettomuus

Onnettomuuspaikka Kanpurin kaupungin lähellä sunnuntaina.
Onnettomuuspaikka Kanpurin kaupungin lähellä sunnuntaina. Kuva: STR / EPA

Intiassa yli 100 ihmistä on kuollut junaonnettomuudessa. Loukkaantuneita on yli 150.

Onnettomuus tapahtui Pohjois-Intiassa Uttar Pradeshin osavaltiossa aikaisin sunnuntaina, kun matkustajajuna suistui pois raiteilta. Onnettomuuden syytä ei tiedetä.

Intiassa junaonnettomuudet ovat yleisiä, ja syynä on usein inhimillinen virhe tai vanha kalusto.

Ruotsin poliisi haluaa laivoille tiukempaa alkoholivalvontaa

Oluttuoppi
Ruotsin poliisin mukaan ruotsinlaivoilla juodaan liikaa alkoholia. Kuva: Jyrki Lyytikkä / Yle

Ruotsin poliisi haluaa, että ruotsalaisilla laivoilla noudatetaan maan alkoholilakeja myös kansainvälisessä liikenteessä.

Ruotsin poliisin mukaan väkivalta ja seksuaalirikokset ovat ongelma ruotsinlaivoilla. Poliisi haluaa niille tiukempaa alkoholivalvontaa. Poliisin mukaan laivayhtiöt myyvät asiakkaille liikaa alkoholia. 

Joulukatu avattiin

Aleksanterinkatu jouluvalaistuksessa.
Aleksanterinkatu jouluvalaistuksessa. Kuva: Yle

Joulun odotus on alkamassa ympäri Suomea, kun kaupungeissa avattiin viikonloppuna joulukatuja ja joulutoreja.

Helsingissä perinteinen joulukatu - Aleksanterinkatu - avautui virallisesti iltapäivällä, kun joulupukki sytytti jouluvalot.

Joulupukki vieraili sunnuntaina myös Tampereella.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä