Sunnuntai 20.1.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka moni suomalainen tekee testamentin?

Oikea vastaus:

Testamentin tekee vajaat 20 prosenttia suomalaisista.

2.Millaiset testamentit aiheuttavat riitoja?

Oikea vastaus:

Riitoja aiheuttavat testamentit, jotka on tehty huonosti ja huolimattomasti.

3.Kuinka suuri osa perinnönjaoista menee ilman riitoja?

Oikea vastaus:

Noin 90 prosenttia.

4.Miten tekoäly on moderoinnissa parempi kuin ihminen? Kerro 4 syytä.

Oikea vastaus:

Tekoäly pystyy käsittelemään suurempia viestimääriä kuin ihminen. Tekoäly on myös nopeampi. demokraattisempi ja puolueettomampi.

5.Moderoiko Yle keskusteluja tekoälyn avulla?

Oikea vastaus:

Kyllä, Yle alkoi moderoida keskusteluja tekoälyn avulla viime vuonna.

6.Mikä eläin osaa arvioida esineen painon pelkästään katselemalla?

Oikea vastaus:

Varis.

7.Miten varis arvioi painon?

Oikea vastaus:

Se arvioi painon tavasta, jolla tuuli vaikuttaa esineeseen.

8.Missä päin Suomea on mitattu uusi pakkasennätys?

Oikea vastaus:

Ennätys mitattiin Ylitornion Meltosjärvellä Lapissa.

9.Mikä lukema oli?

Oikea vastaus:

Lukema oli -34,1 astetta.

10.Miksi maanantaiaamuna kannattaa katsella taivaalle?

Oikea vastaus:

Silloin näkyy täydellinen kuunpimennys.

11.Missä se näkyy kokonaan?

Oikea vastaus:

Pohjois-Suomessa.

12.Voiko kuunpimennystä katsella paljaaalla silmällä?

Oikea vastaus:

Voi. Sitä voi katsella myös kiikarilla tai kaukoputkella.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä