Sunnuntai 20.12.2020 (radio)

Al-Holin leiri

Lapsia ja naisia al-Holin leirillä.
Naisia ja lapsia al-Holin leirillä. Kuva: Otso Reunanen / Yle

Suomeen on palannut lisää ihmisiä al-Holin leiriltä Syyriasta. Al-Holista on tullut Suomeen 2 naista ja naisten 6 lasta. Suomi auttoi äidit ja lapset Suomeen tänään sunnuntaina.

Aiemmin Suomi on auttanut al-Holin leiriltä Suomeen kaksi orpoa lasta. Al-Holista on myös tullut Suomeen äitejä ja lapsia niin, että he ovat itse järjestäneet matkan Suomeen.

Poliisi tekee selvityksen kaikista aikuisista, jotka tulevat Suomeen al-Holista.

Uusi koronaviruksen muoto

Mielenosoitus koronatoimia vastaan Lontoossa.
Mielenosoitus koronatoimia vastaan Lontoossa. Kuva: Tolga Akmen / AFP

Britanniassa on todettu uusi koronaviruksen muoto eli mutaatio. Uusi koronavirus tarttuu tavallista koronavirusta helpommin. Siksi se voi levitä tosi nopeasti moniin ihmisiin.

Britanniassa on otettu käyttöön tiukkoja koronarajoituksia, että uusi virusmuoto ei leviä.

Uutta koronavirustyyppiä on löydetty myös Hollannissa, Tanskassa ja Australiassa.

Postipaketit

Postipaketteja Helsingin postin lajittelukeskuksessa
Postipaketteja Helsingin postin lajittelukeskuksessa. Kuva: Markku Pelkonen / Yle

Posti ja muut kuljetusfirmat kuljettavat nyt tosi paljon paketteja. Ihmiset ovat tilanneet esimerkiksi joululahjoja paljon verkkokaupoista.

Posti arvioi, että se kuljettaa nyt yli 2 miljoonaa pakettia 1 viikon aikana. Se on ennätys, eli enemmän kuin Posti on koskaan aiemmin kuljettanut paketteja yhden viikon aikana.

Pakettien määrät Postissa ja muilla kuljetusfirmoilla ovat lisääntyneet nopeasti.

Sähköbussit

Sähköbussi.
Sähköbusseja varikolla. Kuva: Petteri Bülow / Yle

Suomessa otetaan käyttöön lisää sähköbusseja. Sähköbusseja tulee ensi vuonna paikallisliikenteeseen isoissa kaupungeissa.

Suomessa on nyt käytössä noin 50 sähköbussia. Ensi vuoden lopulla Suomessa on noin 250 sähköbussia.

Sähköbusseja on nyt Helsingissä, Tampereella ja Turussa. Ensi vuonna sähköbusseja tulee myös Lahteen ja Kuopioon.

Sää

Sääkartta Suomen säästä maanantaina 21.12.2020
Maanantaina sataa vettä ja lunta. Kuva: Yle

Sää on maanantaina sateinen. Monin paikoin sataa vettä tai tihkusadetta. Iltapäivällä Pohjois-Karjalassa ja Kainuussa vesisateet muuttuvat lumisateiksi.

Lämpötila on vähän plussan puolella. Lapissa on muutama aste pakkasta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 (ei kesällä) ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Kuntavaalien Selkotentti

Nainen.

Selkotentissä puhutaan politiikasta selkokielellä.

Politiikan sananselityksiä

Vaikeita sanoja kuntavaaleista.

Helsingin yliopiston opiskelijat selittävät politiikan vaikeita sanoja.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä