Sunnuntai 20.5.2018 (radio)

Monilla aloilla tehdään ylitöitä

Lassila & Tikanoja snow mover
Jos lunta on paljon, auraajat joutuvat tekemään paljon ylitöitä. Kuva: Lassila & Tikanoja
 

Moni työntekijä joutuu tekemään todella paljon ylitöitä. Joissakin ammateissa ylitöitä kertyy niin paljon, että työviikkoon tulee yksi kokonainen lisäpäivä. 

Yle selvitti, missä ammateissa ylitöitä tehdään eniten. Työkoneiden kuljettajat, koneasentajat ja konekorjaajat tekevät eniten ylitöitä, selviää Tilastokeskuksen tilastoista. Lisäksi esimerkiksi myyntijohtajat ja yläkoulun opettajat saattavat tehdä paljon ylitöitä.

Autojen katsastus muuttuu

Katsastaja tarkistaa auton pohjan.
Katsastuksessa tarkastetaan esimerkiksi renkaiden kulutuspinta. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva
 

Autojen katsastaminen muuttuu tästä päivästä lähtien. Alle 10 vuotta vanhojen autojen katsastusväli pitenee. 

Jos nyt ostaa uuden auton, se pitää viedä katsastukseen ensimmäisen kerran vasta 4 ajovuoden jälkeen. 

 Lisäksi autosta tarkastetaan katsastuksessa useampia kohtia. Esimerkiksi jarrunesteet tarkastetaan. 

Kiina ja Yhdysvallat sopuun tulleista

Massisivissa rullia terästä, rullien välissä kävelee mies kypärä päässään.
Kiinalainen terästehdas Kuva: Linfeng/ EPA-EFE
 

Kiina ja Yhdysvallat ovat sopineet, että ne luopuvat suunnitelmistaan asettaa tuontitulleja toisilleen. 

 Kiina lupaa lisätä huomattavasti amerikkalaisten tuotteiden ja palveluiden ostoja. 

 Alustava sopimus lieventää kauppasodan uhkaa maiden välillä.

Tänään on ollut liputuspäivä

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö laski seppeleen Helsingin Hietaniemen hautausmaan Sankariristille kaatuneitten muistopäivänä sunnuntaina 20. toukokuuta
Tasavallan presidentti laski tänään muistoseppeleen Sankariristille Helsingissä.
 

Tänään on vietetty kaatuneiden muistopäivää. 

Päivällä muistetaan kaikkia suomalaisia, jotka ovat kuolleet sodissa, rauhanturvaamistehtävissä tai sotavankileireillä. 

Lisäksi Turussa pidettiin tilaisuus, jossa kunnioitettiin Suomen sisällisodan uhrien muistoa. 

Arkkipiispa Kari Mäkinen ja Suomen valtionjohto sytyttivät kynttilät sisällisodan ja vankileirien uhreille. He laskivat myös kukkatervehdykset punaisten ja valkoisten muistomerkeille.

Lumi suli etuajassa

tuomi kukkii
Huomenna maanantaina saattaa olla todella lämmin päivä. Kuva: Ismo Pekkarinen / AOP
 

Nyt Suomessa ei enää missään ole lunta. 

Ilmatieteen laitos kertoi tänään, että lumi suli etuajassa tänä keväänä.Pohjoisimmassa Lapissa lumi on yleensä sulanut vasta kesäkuun puolivälissä. 

Maahamme virtaa nyt lännestä lämmintä ilmaa. 

Huomenna maanantaina päivälämpötila nousee taas hellerajan tuntumaan Etelä- ja Keski-Suomessa. Helleraja on 25 astetta. 


Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä