Sunnuntai 20.9.2020 (radio)


Amorella-laiva joutui onnettomuuteen

Amorella Ahvenanmaalla karilla.
Viking Linen laiva Amorella joutui onnettomuuteen Ahvenanmaan saaristossa. Kuva: Länsi-Suomen merivartiosto

Sunnuntaina on tapahtunut laivaonnettomuus.

Matkustajalaiva Amorella ajoi karille. Laivan pohja kosketti kalliota Ahvenanmaan saaristossa.

Laivassa oli noin 200 matkustajaa. Matkustajat eivät loukkaantuneet, ja he eivät olleet suuressa vaarassa.

Amorella ajoi tapauksen jälkeen saaren rantaan. Paikalle tuli apua, ja matkustajat päätettiin siirtää turvaan Ahvenanmaalle.

Onnettomuus tapahtui sunnuntaina iltapäivällä. Viking Linen Amorella oli matkalla Turusta Tukholmaan.

Koronatartunnat lisääntyvät

Matt Hancock
Britannian terveysministeri Matt Hancock. Kuva: Tolga Akmen / AFP

Koronaviruksen leviäminen Suomessa ja maailmalla jatkuu.

Suomessa kerrottiin sunnuntaina, että uusia koronatartuntoja on 58. Yhteensä Suomessa on löydetty noin 9000 koronatartuntaa.

Koronavirus leviää myös muualla Euroopassa. Erityisen nopeasti koronavirus leviää nyt Britanniassa. Britanniassa on löydetty viime aikoina yli 4000 uutta koronatapausta päivässä.

Britannian terveysministeri sanoo, että Britannia on lähellä koronasulkua. Jos koronasulku alkaa, Britannian kaupat, ravintolat ja baarit voidaan sulkea.

Britanniassa tulee pian voimaan laki, jolla yritetään estää koronaviruksen leviämistä. Laki määrää, että ihmisen pitää pysyä erossa muista ihmisistä, jos hänellä on koronatartunta. Jos ihminen rikkoo lakia, hän voi saada jopa 10 000 punnan sakot.

Juna ja karhu törmäsivät

Putket saapuvat Mussalon satama-alueelle raiteita pitkin Venäjältä.
Karhu käveli junaradalle Lieksassa. Kuva: Antti Ojala / Yle

Itä-Suomessa Lieksassa on tapahtunut epätavallinen onnettomuus. Juna ja karhu törmäsivät toisiinsa lauantaina illalla.

Poliisi kertoo, että karhu juoksi päin tavarajunan veturia. Törmäyksen voimasta karhu pyöri ojaan. Karhua ei enää löydetty.

Viranomaiset sanovat, että karhu ei loukkaantunut onnettomuudessa pahasti. Karhu ei aiheuta vaaraa ihmisille.

Sää

Puut syksynä
Etelässä jatkuu kaunis syyssää. Kuva: Antti Eintola / Yle

Viikko alkaa Etelä-Suomessa lämpimässä säässä. Lämpötila on maanantaina yli 15 astetta. Etelässä on myös poutaa, eli vettä ei sada.

Pohjois-Suomessa sataa maanantaina vettä. Sää on pohjoisessa myös kylmä. Maanantain ja tiistain välisenä yönä osassa Lappia voi sataa jopa lunta.

Tiistai on tuulinen päivä koko Suomessa. Erityisen kovaa tuulee pohjoisessa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä