Sunnuntai 2.10.2022

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka on rallin uusi maailmanmestari?

Oikea vastaus:

Suomen Kalle Rovanperä.

2.Missä maailmanmestaruus varmistui?

Oikea vastaus:

Uuden-Seelannin rallissa.

3.Mitä erikoista uudessa maailmanmestarissa on?

Oikea vastaus:

Rovanperä on nuorin rallikuski, joka on voittanut maailmanmestaruuden.

4.Kuinka monta ihmistä kuoli Indonesian levottomuuksissa?

Oikea vastaus:

Ainakin 125.

5.Miten levottomuudet alkoivat?

Oikea vastaus:

Jalkapallo-ottelun jälkeen kentälle ryntäsi ihmisiä. He kannattivat joukkuetta, joka hävisi pelin.

6.Miksi ihmisiä kuoli?

Oikea vastaus:

He jäivät toisten jalkoihin, kun kaikki yrittivät päästä pois stadionilta samaan aikaan.

7.Missä on järjestetty presidentinvaalit?

Oikea vastaus:

Etelä-Amerikan Brasiliassa.

8.Miksi vaalit kiinnostavat monia?

Oikea vastaus:

Brasilia on Etelä-Amerikan suurin maa.

9.Kuinka monta ihmistä on kuollut USA:n myrskyssä?

Oikea vastaus:

Ainakin yli 60.

10.Minkälainen sää on Suomessa alkuviikon aikana?

Oikea vastaus:

Aluksi on poutaa ja jopa aurinkoista, mutta keskiviikkona sää muuttuu sateiseksi.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä