Sunnuntai 2.10.2022 (radio)


Maailmanmestari Kalle Rovanperä

Kalle Rovanperä juhlii maailmanmestaruutta.
Rallin maailmanmestari Kalle Rovanperä. Kuva: IMAGO / PanoramiC / All Over Press

Suomi on menestynyt autourheilussa. Suomen Kalle Rovanperä on rallin uusi maailmanmestari.

Rovanperä voitti sunnuntaina Uuden-Seelannin rallin. Voiton jälkeen hänellä on pisteitä MM-sarjassa jo niin paljon, että mestaruus on varma. MM-sarjassa on vielä 2 kilpailua, mutta kukaan ei voi enää ohittaa Rovanperää.

Rovanperä on nuorin rallikuski, joka on voittanut maailmanmestaruuden. Rovanperä täytti eilen lauantaina 22 vuotta.

Edellisen kerran suomalainen rallikuski voitti maailmanmestaruuden 20 vuotta sitten. Suomen Marcus Grönholm oli maailmanmestari vuonna 2002.

Indonesian levottomuudet

Nainen kävelee tuhotun poliisiauton vieressä jalkapallostadionilla Malangissa Indonesiassa.
Levottomuuksien jälkiä jalkapallostadionilla Indonesiassa. Kuva: Sandi Sadewa / EPA

Aasiassa, Indonesiassa, on kuollut ihmisiä levottomuuksissa. Levottomuudet alkoivat jalkapallo-ottelussa.

Kuolleita on ainakin 125. Kuolleiden määrä voi kasvaa, koska loukkaantuneita on paljon.

Levottomuudet alkoivat, kun monta tuhatta ihmistä ryntäsi kentälle jalkapallo-ottelun jälkeen. He kannattivat joukkuetta, joka hävisi pelin.

Lopulta poliisi ampui kentälle kyynelkaasua, ja ihmisjoukossa syntyi paniikki. Monet jäivät toisten jalkoihin, kun kaikki yrittivät päästä pois stadionilta samaan aikaan.

Indonesian presidentti sanoo, että tapaus pitää tutkia tarkkaan.

Brasilian presidentinvaalit

Mies soittaa rumpua Brasilian presidenttiehdokas Luiz Inácio Lula da Silvan kannattajatilaisuudessa Rio de Janeroissa.
Nämä brasilialaiset toivovat, että Lula da Silva voittaa presidentinvaalit. Kuva: Débora Agostini / Yle

Etelä-Amerikan Brasiliassa on järjestetty sunnuntaina presidentinvaalit.

Mielipidemittaukset ennustavat, että eniten ääniä saavat nykyinen presidentti Jair Bolsonaro ja entinen presidentti Luiz Inacio Lula da Silva.

Bolsonaro on äärioikeiston ehdokas. Lula on vasemmistolaisen työväenpuolueen ehdokas. Lula on saanut mielipidemittauksissa enemmän kannatusta kuin Bolsonaro.

Jos kukaan ehdokkaista ei saa yli 50 prosenttia äänistä, Brasiliassa järjestetään presidentinvaalien toinen kierros 4 viikon kuluttua.

Brasilian vaalit kiinnostavat monia, koska Brasilia on Etelä-Amerikan suurin maa. Se on tärkeä myös koko alueen taloudelle.

USA:n myrsky

Ihmisiä kävelee rannalla Ian-myrskyn aiheuttamien tuhojen keskellä Bonita Springsissä Floridassa.
Myrskyn vahinkoja Floridassa. Kuva: Sean Rayford / AFP

USA:ssa on ollut tällä viikolla kova myrsky. Ian-myrsky on aiheuttanut isoja vahinkoja esimerkiksi Floridassa.

Myrskyssä on kuollut ainakin yli 60 ihmistä. Monet kodit ja firmat ovat olleet ilman sähköä.

Suomen sää

sääkartta

Täällä Suomessa maanantai on poutapäivä, vettä ei sada. Lämpötila on 5 ja 14 asteen välillä.

Tiistai on lännessä aurinkoinen päivä, vain idässä sataa vettä.

Keskiviikkona sää muuttuu sateiseksi ja tuuliseksi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä