Sunnuntai 2.12.2018 (radio)


Lasten rokottaminen

vauvaa rokotetaan
Rokote antaa hyvän suojan myös tuhkarokkoa vastaan. Kuva: AOP

Opetusministeri Sanni Grahn-Laasonen toivoo, että kaikki perheet ottavat lapsille rokotteet. Opetusministeri haluaa selvittää, voiko lapsen rokottaminen olla esimerkiksi lapsilisän ehto.

Suomessa keskustellaan nyt lasten rokottamisesta, koska pieni lapsi sairastui tuhkarokkoon Pohjanmaalla Luodon kunnassa. Tuhkarokko on vakava sairaus pienille lapsille. Rokote antaa kuitenkin hyvän suojan tuhkarokkoa vastaan.

Luodossa vain 75 prosenttia asukkaista on saanut rokotteet eri sairauksia vastaan, koska monet vastustavat rokotteita. Muualla Suomessa 95 prosenttia asukkaista on saanut rokotteet.

Kiinan ja USA:n tulliriidat

Xi Jinping ja Donald Trump lähikuvassa.
Kiinan presidentti Xi Jinping ja USA:n presidentti Donald Trump. Kuva: Nicolas Asfouri / AFP

Maailmalta on tullut hyviä talousuutisia. Kiina ja USA ovat sopineet osan tulliriidoista. Maiden presidentit neuvottelivat rikkaiden teollisuusmaiden kokouksessa.

Kiina ja USA sopivat, että ne eivät ota käyttöön uusia tullimaksuja toisiaan vastaan. USA ei myöskään nosta tullimaksuja ensi vuoden alussa, niin kuin se aikoi tehdä. Maat yrittävät sopia myös loput tulliriidat jo lähiaikoina.

Tullimaksut ovat häirinneet Kiinan ja USA:n välistä kauppaa jo jonkin aikaa. USA on ottanut tullimaksuja kiinalaisista tavaroista ja Kiina on ottanut tullimaksuja amerikkalaisista tavaroista.

Talven pimeys

Nainen kävelee hämärällä kävelykadulla.
Yksin pimeässä. Kuva: Toni Pitkänen / Yle

Suomessa on nyt pimeää. Ihmiset kuitenkin reagoivat pimeään eri tavalla, kertoo tutkimusprofessori Timo Partonen.

Monille talven pimeys on vaikeaa. He syövät enemmän ja liikkuvat vähemmän kuin kesällä. He myös nukkuvat huonosti ja tapaavat ystäviä vähemmän.

Monet etsivät apua etelänmatkasta. Loma auringossa parantaa vointia. Hyvä olo kestää kuitenkin vain 2 tai 3 viikkoa.

On myös muita keinoja parantaa oloa, jos talven pimeys tuntuu raskaalta. Esimerkiksi kirkasvalolamppu, liikunta ja terveellinen ruoka auttavat.

Ja on myös niitä, jotka voivat pimeässä talvessa hyvin. He tosin toivovat oikeaa talvea ja lunta.

Lunta ja vettä

Aura-auto Ysitiellä lokakuun 26. päivän lumikaaoksessa.
Maantaina autoteillä voi näyttää tältä. Kuva: Petri Aaltonen / Yle

Maanantaina sataa lunta. Lunta sataa Etelä-Suomessa ja Länsi-Suomessa. Autoteillä voi olla liukasta.

Tiistaina sade on jo vettä. Vesisade sulattaa lumen pois etelästä ja lännestä.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä