Sunnuntai 21.4.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Missä Sri Lanka on?

Oikea vastaus:

Sri Lanka on Etelä-Aasiassa.

2.Kuinka monta pommi-iskuja oli?

Oikea vastaus:

Iskuja oli 8.

3.Mikä on Sri Lankan pääkaupunki?

Oikea vastaus:

Pääkaupunki on Colombo.

4.Kuinka suuri osa väestöstä on kristittyjä?

Oikea vastaus:

6 prosenttia.

5.Kuka on Frank-Walter Steinmeier?

Oikea vastaus:

Hän on Saksan liittopresidentti.

6.Kuka on EU-komission puheenjohtaja?

Oikea vastaus:

Jean-Claude Juncker.

7.Kuka on Suomen ulkoministeri?

Oikea vastaus:

Timo Soini.

8.Missä on saamelaisten kotiseutualue Suomessa?

Oikea vastaus:

Lapin pohjoisosassa.

9.Kuinka monta saamen kieltä Suomessa on?

Oikea vastaus:

Suomessa on 3 saamen kieltä.

10.Kuka on Puutarhaliiton toimitusjohtaja?

Oikea vastaus:

Timo Taulavuori.

11.Mikä on nyt yleistä kotipuutarhoissa?

Oikea vastaus:

Luonnonmukaisuus.

12.Mitä se tarkoittaa?

Oikea vastaus:

Puutarhassa vältetään muovia ja kemiallisia torjunta-aineita ja valitaan kasveja, jotka houkuttelevat perhosia ja mehiläisiä.

13.Mitkä myös ovat vahva trendi?

Oikea vastaus:

Hyötykasvit.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä