Sunnuntai 21.5.2017 (radio)

Suomalaisnainen siepattiin Kabulissa

Kabulissa sijaitseva kansainvälinen vierasmaja, johon hyökättiin 21. toukokuuta. Iskussa siepattiin suomalaisnainen ja tapettiin saksalainen nainen sekä paikallinen vartija.
Kabulissa sijaitseva vierasmaja, johon hyökättiin 21. toukokuuta. Kuva: Shah Marai / AFP

Suomalaisnainen on siepattu Afganistanin pääkaupungissa Kabulissa.

Suomalainen siepattiin hyökkäyksessä avustusjärjestön majoitustiloihin. Suomalaisnainen oli avustustyössä ruotsalaisen järjestön kautta. Hyökkäyksessä kuoli paikallinen vartija ja avustusjärjestön saksalainen työntekijä.

Suomen ulkoministeriö vaatii siepatun vapauttamista heti.

Sankarivainajille järjestettiin hautajaiset Lappeenrannassa

38 tunnistamattoman suomalaissotilaan jäänteet laskettiin yhteishautaan Lappeenrannassa.
Kadetit siirsivät arkut nurmelta yhteishautaan. Kuva: Ulla Ylönen / Yle

Lappeenrannassa on järjestetty sodissa kaatuneitten muistopäivän sankarihautajaiset.

Tilaisuudessa on siunattu ja haudattu melkein 40 sankarivainajaa, joita ei ole tunnistettu. Heistä 10 kaatui talvisodassa ja noin 30 jatkosodassa.

Kaatuneita on löydetty Karjalankannaksen ja Laatokan Karjalan taistelupaikoilta.

Tilaisuus kuuluu Suomi 100 -juhlavuoteen.

Suomalaiset testaavat ripulirokotetta Afrikassa

Pieni lapsi makaa tiputuksessa.
Ripuli on alle 5-vuotiaiden lasten suurimpia kuolinsyitä kehitysmaissa. Kuva: Abir Abdullah / EPA

Suomalaisia vapaaehtoisia kutsutaan Afrikkaan testaamaan ripulirokotetta.

Helsingin yliopisto ja sen tutkimuskumppanit esittävät kutsun verkkosivulla. Testimatka kestää 2 viikkoa ja on puoli-ilmainen. Vuoden aikana testeihin otetaan 800 ihmistä. Heiltä ei vaadita muuta kuin lomailua Beninissä Länsi-Afrikassa. Puolet matkalaisista saa ETEC-rokotteen, puolet lumerokotteen.

Joka vuosi kymmeniä tuhansia kehitysmaiden pikkulapsia kuolee ripuliin.

Itämerennorppa on vaarassa

Itämerennorppa
Itämerennorppa on maailman pienin hyljelaji. Kuva: Ekokuva Oy / Mauri Rautkari

Itämerennorppa on vaarassa hävitä sen eteläisiltä elinalueilta. Luonnonsuojelujärjestö WWF sanoo, että itämerennorpan suurin uhka on nyt ilmastonmuutos. Norppa tarvitsee pesää varten jäätä ja lunta.

Itämerennorppia on noin 20 000, mikä on kymmenesosa 100 vuoden takaisesta määrästä. Vielä 1900-luvun alussa Itämeressä oli muutama satatuhatta norppaa. Kannat romahtivat metsästyksen ja ympäristömyrkkyjen takia.

Suurin osa itämerennorpista elää Perämerellä. Itämerennorppa on maailman pienin hyljelaji.

Tuomiopäivän holvia huolletaan

Tuomiopäivän holvi Huippuvuorilla
Tuomiopäivän holvi sijaitsee Norjan Huippuvuorilla, jossa on ikirouta. Holvi kaipaa vahvistusta. Kuva: Timo Sipola / Yle

Norjan Huippuvuorten siemenvarastoa vahvistetaan. Siemenholvi sijaitsee jäässä ikiroudan sisässä. Siemenholviin rakennetaan vedenpitävä seinä, koska viime vuoden helteet aiheuttivat vesivahingon.

Holvia kutsutaan myös tuomiopäivän holviksi, sillä se säilyttää maailman kasvien perimän katastrofien varalta.

Holvissa ovat tallessa esimerkiksi suomalaisten viljakasvien kaikki maatiaiskannat. Maatiaiskanta on lajike, joka on ollut viljelyssä jo ennen tieteellistä kasvinjalostusta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä