Sunnuntai 21.5.2017 (radio)
Suomalaisnainen siepattiin Kabulissa
Suomalaisnainen on siepattu Afganistanin pääkaupungissa Kabulissa.
Suomalainen siepattiin hyökkäyksessä avustusjärjestön majoitustiloihin. Suomalaisnainen oli avustustyössä ruotsalaisen järjestön kautta. Hyökkäyksessä kuoli paikallinen vartija ja avustusjärjestön saksalainen työntekijä.
Suomen ulkoministeriö vaatii siepatun vapauttamista heti.
Sankarivainajille järjestettiin hautajaiset Lappeenrannassa

Lappeenrannassa on järjestetty sodissa kaatuneitten muistopäivän sankarihautajaiset.
Tilaisuudessa on siunattu ja haudattu melkein 40 sankarivainajaa, joita ei ole tunnistettu. Heistä 10 kaatui talvisodassa ja noin 30 jatkosodassa.
Kaatuneita on löydetty Karjalankannaksen ja Laatokan Karjalan taistelupaikoilta.
Tilaisuus kuuluu Suomi 100 -juhlavuoteen.
Suomalaiset testaavat ripulirokotetta Afrikassa
Suomalaisia vapaaehtoisia kutsutaan Afrikkaan testaamaan ripulirokotetta.
Helsingin yliopisto ja sen tutkimuskumppanit esittävät kutsun verkkosivulla. Testimatka kestää 2 viikkoa ja on puoli-ilmainen. Vuoden aikana testeihin otetaan 800 ihmistä. Heiltä ei vaadita muuta kuin lomailua Beninissä Länsi-Afrikassa. Puolet matkalaisista saa ETEC-rokotteen, puolet lumerokotteen.
Joka vuosi kymmeniä tuhansia kehitysmaiden pikkulapsia kuolee ripuliin.
Itämerennorppa on vaarassa
Itämerennorppa on vaarassa hävitä sen eteläisiltä elinalueilta. Luonnonsuojelujärjestö WWF sanoo, että itämerennorpan suurin uhka on nyt ilmastonmuutos. Norppa tarvitsee pesää varten jäätä ja lunta.
Itämerennorppia on noin 20 000, mikä on kymmenesosa 100 vuoden takaisesta määrästä. Vielä 1900-luvun alussa Itämeressä oli muutama satatuhatta norppaa. Kannat romahtivat metsästyksen ja ympäristömyrkkyjen takia.
Suurin osa itämerennorpista elää Perämerellä. Itämerennorppa on maailman pienin hyljelaji.
Tuomiopäivän holvia huolletaan
Norjan Huippuvuorten siemenvarastoa vahvistetaan. Siemenholvi sijaitsee jäässä ikiroudan sisässä. Siemenholviin rakennetaan vedenpitävä seinä, koska viime vuoden helteet aiheuttivat vesivahingon.
Holvia kutsutaan myös tuomiopäivän holviksi, sillä se säilyttää maailman kasvien perimän katastrofien varalta.
Holvissa ovat tallessa esimerkiksi suomalaisten viljakasvien kaikki maatiaiskannat. Maatiaiskanta on lajike, joka on ollut viljelyssä jo ennen tieteellistä kasvinjalostusta.