Sunnuntai 21.6.2020 (radio)


(TV:n selkouutisilla on kesätauko. Radion selkouutiset tehdään joka päivä myös kesällä.)

Partiovene upposi merellä

Uponnut partiolaiva Loviisan edustalla merellä sunnuntaina 21. kesäkuuta 2020.
Partiolaiva upposi mereen melkein kokonaan. Laiva on 10 metriä pitkä. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Suomenlahdella on tapahtunut onnettomuus.

Merivartioston partiovene upposi mereen lauantaina. Onnettomuudessa kuoli 1 ihminen.

Partiovene osui ehkä kallioon, ja siihen tuli reikä. Siksi vene tuli täyteen vettä, ja se upposi mereen.

Veneessä oli 3 merivartijaa. 2 heistä pääsi veneestä pois, mutta 1 merivartija kuoli.

Viranomaiset tutkivat onnettomuutta. Vielä ei tiedetä, mikä oli onnettomuuden syy.

Juhannuksen muut onnettomuudet

Två båtar skymtar genom en röd livboj.
Vesiliikenteessä on hyvä olla tosi varovainen. Kuva: Juho Teir / Yle

Vesillä on tapahtunut myös muita onnettomuuksia juhannuksen aikaan. Onnettomuuksissa on hukkunut ainakin 6 ihmistä.

Myös tieliikenteessä on tapahtunut onnettomuuksia. Tieliikenteessä on kuollut ainakin 2 ihmistä.

Hyvä koronatilanne jatkuu

THL:n kyltti Mannerheimintiellä Helsingissä.
THL kertoo maanantaina, onko Suomessa uusia koronakuolemia. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Juhannuksen aikaan on löydetty vain vähän uusia koronatartuntoja.

Terveyden ja hyvinvoinninlaitos eli THL kertoi sunnuntaina vain 1 uudesta koronatartunnasta. Lauantaina ilmoitettiin 9 uutta koronatartuntaa.

Yhteensä noin 7100 suomalaista on saanut koronatartunnan. 326 ihmistä on kuollut koronaviruksen takia. THL kertoo maanantaina, onko kuolleita tullut viikonlopun aikana lisää.

Ravintoloiden koronarajoitukset

Asiakkaita Ravintola Sohvin terassilla Jyväskylässä.
Ravintolat saavat maanantaina lisää vapauksia hyvän koronatilanteen takia. Kuva: Simo Pitkänen / Yle

Koronarajoitukset ravintoloissa muuttuvat. Maanantaista alkaen rajoitukset eivät ole enää niin ankaria kuin ennen.

Ravintolat saavat olla auki kello 2:een asti yöllä. Alkoholin myynti saa jatkua kello 1:een asti yöllä.

Ravintolat saavat myös päästä enemmän asiakkaita sisään kuin tähän asti. Lisäksi sallitaan noutopöydät eli buffetpöydät, joista asiakkaat ottavat ruokaa itse.

Koronarajoituksia voidaan helpottaa, koska Suomessa on enää vähän uusia koronatartuntoja. Hyvä hygienia ja turvavälit ovat kuitenkin edelleen tärkeitä myös ravintoloissa.

Vuoden pisin päivä

Soutuvene järvellä kesäyönä.
Nyt päivä on pitkä ja yökin on valoisa. Kuva: Kaisa Siren / AOP

Tänään sunnuntaina on kesäpäivänseisaus. Silloin täällä pohjoisessa on vuoden pisin päivä.

Etelä-Suomessa päivä on nyt noin 19 tuntia pitkä. Lapissa aurinko ei laske keskikesällä ollenkaan.

Kesäpäivänseisauksen jälkeen päivä alkaa lyhentyä. Päivä on kuitenkin yötä pitempi vielä 3 kuukautta.

Lämmin sää jatkuu

Kuvassa on alkuviikon sää.
Kuva: Kerttu Kotakorpi / Yle

Sää on edelleen lämmin. Eri puolilla Suomea on hellettä, eli lämpötila on ainakin 25 astetta.

Sää on myös poutainen, eli vettä ei sada. Melkein koko maassa viikko alkaa auringonpaisteessa.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä