Sunnuntai 21.7.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mihin vuorokauden aikaan Kuutostien onnettomuus tapahtui?

Oikea vastaus:

Se tapahtui yöllä.

2.Ajoiko henkilöauto päin rekkaa?

Oikea vastaus:

Ei, henkilöauto pysähtyi ja kaksi ihmistä nousi autosta. Rekka törmäsi heihin.

3.Ovatko päästöoikeuksien hinnat nousseet vai laskeneet?

Oikea vastaus:

Päästöoikeuksien hinnat ovat nousseet.

4.Miten päästöoikeuksien hinta vaikuttaa firmoihin?

Oikea vastaus:

Kun päästöt maksavat enemmän, firmat päästävät vähemmän. Firmat käyttävät esimerkiksi puhtaampia polttoaineita.

5.Miksi Ukrainassa järjestettiin sunnuntaina parlamenttivaalit?

Oikea vastaus:

Koska uusi presidentti hajotti parlamentin.

6.Miksi presidentti Volodymyr Zelenskyi hajotti parlamentin?

Oikea vastaus:

Vanhassa parlamentissa enemmistö vastusti Zelenskyitä.

7.Mitä armeija tekee Portugalin maastopaloissa?

Oikea vastaus:

Armeija auttaa palomiehiä.

8.Miksi palojen sammuttaminen on vaikeaa?

Oikea vastaus:

Kova tuuli levittää paloja.

9.Millainen rapusaaliista tulee tänä vuonna?

Oikea vastaus:

Siitä tulee hyvä tai aika hyvä.

10.Suomessa pyydetään jokirapuja ja täplärapuja. Kumpia rapuja pyydetään enemmän?

Oikea vastaus:

Täplärapuja pyydetään enemmän.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä