Sunnuntai 21.7.2019 (radio)

Kaksi ihmistä kuoli onnettomuudessa Kuutostiellä

Kartta
Onnettomuus sattui Luumäellä. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle


Etelä-Karjalassa on sattunut vakava liikenneonnettomuus. Kaksi ihmistä kuoli, kun rekka törmäsi henkilöautoon Kuutostiellä. Onnettomuus tapahtui yöllä Luumäellä. Henkilöauto pysähtyi tielle. Kaksi ihmistä nousi autosta. Rekka törmäsi heihin. Autossa oli sisällä yksi ihminen. Hän loukkaantui.

Päästökauppa toimii

Saksalaisen sokeritehtaan piipusta nousee savua taivaalle.
Firmojen pitää maksaa päästöistä. Kuva: Armin Weigel / EPA

Päästökauppa on alkanut toimia. Päästökauppa toimii, koska päästöoikeuden hinnat ovat nousseet. Kun päästöt maksavat enemmän, firmat vähentävät päästöjä. Monissa Euroopan maissa poltetaan voimaloissa vähemmän kivihiiltä. Maakaasua poltetaan enemmän, koska maakaasusta tulee vähemmän päästöjä.

Ukrainassa järjestettiin parlamenttivaalit

Vanhempi nainen antaa nuoren pojan laittaa hänen äänestyslomakkeensa vaaliuurnaan Kievissä
Nainen antaa pojan pudottaa äänestyslipun vaaliuurnaan Kiovassa. Kuva: Sergei Supinsky / AFP

Ukrainassa on äänestetty sunnuntaina parlamenttivaaleissa. Ukrainassa järjestettiin parlamenttivaalit, koska Ukrainan uusi presidentti Volodymyr Zelenskyi hajotti parlamentin. Ukrainan vanhassa parlamentissa enemmistö vastusti uutta presidenttiä. Uusi presidentti järjesti uudet vaalit.


Portugalissa sammutetaan maastopaloja

Kartta
Maastopalot riehuvat Castelo Brancon alueella. Kuva: Kalevi Rytkölä / Yle

Portugalissa on isoja maastopaloja. Portugalin maastopaloja on sammuttamassa tosi paljon palomiehiä. Armeija auttaa palomiehiä. Ihmisiä on viety turvaan. Teitä on suljettu. Maastopalot ovat Keski-Portugalissa. Kova tuuli levittää paloja. Sammutustyö on vaikeaa. Alueella on kova helle.

Ravustus alkoi

Ravustaja pitelee jokirapua käsissään
Jokirapu. Kuva: Juha Vauhkonen / Yle

Ravustuskausi on alkanut Suomessa sunnuntaina päivällä. Rapusaaliista tulee hyvä tai aika hyvä. Rapuja saa heti hyvin Etelä-Suomen vesistä. Pohjois-Suomessa rapusaaliit ovat ensin pieniä.

Suomessa pyydetään täplärapuja ja jokirapuja. Täplärapuja pyydetään joka vuosi 2-3 miljoonaa. Jokirapuja pyydetään miljoona rapua.

Uimavedet lämpenevät

Lohjanjärven ranta Vohloisissa.
Vedet olivat kylmiä monta viikkoa, koska ilma oli kylmä. Nyt vedet ovat lämminneet. Kuva: Paula Tiainen / Yle

Suomessa on tosi lämmin. Lämmin sää lämmittää järviä ja merivettä. Monissa järvissä veden lämpötila on 20 astetta. Myös merivesi on lämminnyt rannoilla. Vesien lämpötila on nyt normaali vesien lämpötila heinäkuussa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä