Sunnuntai 22.11.2020

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Mihin Viking Grace hinattiin?

Oikea vastaus:

Se hinattiin Maarianhaminan satamaan?

2.Jäikö laiva sinne?

Oikea vastaus:

Ei. Se pääsi jatkamaan matkaa Turkuun.

3.Pääsivätkö matkustajat Turkuun?

Oikea vastaus:

Kyllä pääsivät.

4.Miten koronakriisi voi vaikuttaa pitkäaikaistyöttömyyteen?

Oikea vastaus:

Monien työttömyys voi pidentyä.

5.Onko ihminen pitkäaikaistyötön, jos hän on ollut työttömänä puoli vuotta?

Oikea vastaus:

Ei ole. Vasta vuoden jälkeen on pitkäaikaistyötön.

6.Mihin sytytettiin jouluvalot sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Helsingin Aleksanterinkadulle.

7.Mitä ei järjestetty tänä vuonna joulukadun avajaisissa?

Oikea vastaus:

Perinteistä paraatia ei järjestetty.

8.Osallistuiko joulupukki joulukauden avajaisiin?

Oikea vastaus:

Kyllä osallistui.

9.Milloin joulukadun avaus järjestettiin ensimmäisen kerran?

Oikea vastaus:

Vuonna 1949.

10.Millaiseksi sää muuttuu?

Oikea vastaus:

Se muuttuu sateisemmaksi.

11.Onko Lapissa pakkasta?

Oikea vastaus:

On pakkasta. (Lämpötila on 0..-5 astetta eli alle 0 astetta.)

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä