Sunnuntai 22.11.2020 (radio)

Viking Grace pääsi pois karilta

Karille ajanut Viking Linen matkustaja-alus Viking Grace Maarianhaminan satamassa 22. marraskuuta 2020.
Viking Grace Maarianhaminan satamassa sunnuntaina. Kuva: Niclas Nordlund / Lehtikuva

Viking Grace laiva on päässyt jatkamaan matkaa Ahvenanmaalta. Viking Grace irrotettiin ensin karilta ja hinattiin Maarianhaminan satamaan.

Sukeltajat tarkastivat laivan pohjan. Pohja oli ehjä ja viranomaiset antoivat laivalle luvan ajaa omilla moottoreilla Turkuun. Myös laivan matkustajat pääsivät laivalla Turkuun.

Viking Grace ajoi karille lauantaina lähellä Maarianhaminan satamaa. Kukaan ei loukkaantunut.

Viking Grace menee Turusta telakalle korjattavaksi. Viking Gracen tilalle Turku-Maarianhamina-Tukholma -reitille tulee siksi aikaa toinen laiva.

Monien työttömyys pitenee

Ansiopäivärahalomaketta täytetään.
Työtön täyttää lomaketta, jolla haetaan ansiopäivärahaa. Kuva: Tiina Jutila / Yle

Koronakriisi pidentää monien suomalaisten työttömyyttä. Työ- ja elinkeinoministeriö arvioi, että pitkäaikaistyöttömien määrä lisääntyy lähivuosina paljon.

Pitkäaikaistyötön on ihminen, joka on ollut työttömänä 12 kuukautta tai pidempään.

Ennen korona-aikaa Suomessa oli yli 60 000 pitkäaikaistyötöntä. Nyt arvioidaan, että pitkäaikaistyöttömien määrä voi nousta yli 113 000:een ensi vuoden ja seuraavan vuoden aikana.

Joulukausi avattiin

Helsingin jouluavausta 2020 vietettiin Senaatintorilla sunnuntaina aurinkoisessa säässä.
Helsingin joulunavauksessa oli ohjelmaa lapsille. Kuva: Katriina Laine / Yle

Suomen joulukausi on avattu taas Helsingissä. Aleksanterinkadulle sytytettiin sunnuntaina iltapäivällä jouluvalot ja Helsingin Senaatintorilla oli ohjelmaa lapsille. Senaatintorilla oli myös joulupukki. Tapahtuma näytettiin myös netissä.

Helsingin joulukadun avaus tehtiin tänä vuonna vähän eri tavalla kuin aiemmin. Koronatilanteen takia ei järjestetty perinteistä paraatia.

Helsingin joulukadun jouluvaloja voi käydä katsomassa tammikuun loppuun asti. Joulukadun avaus on Helsingissä perinteinen tapahtuma. Se alkoi vuonna 1949.

Sää

Lunta ja räntää auton ikkunassa.
Pohjois-Suomessa voi sataa lunta. Kuva: Sakari Partanen / Yle

Sää muuttuu alkavalla viikolla sateisemmaksi.

Maanantaina taivas on välillä pilvinen ja varsinkin maan keskiosissa tulee vesisateita ja räntäsateita. Pohjoisessa sataa lunta tai vettä. Maanantain päivälämpötila vaihtelee 0 ja +5, Lapissa 0 ja -5 asteen välillä.

Tiistaina sää on poutaisempi.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä