Sunnuntai 22.1.2023

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuinka monta ihmistä Suomi luovutti eli antoi Turkkiin viime syksynä?

Oikea vastaus:

Yhden miehen.

2.Mikä oli perustelu?

Oikea vastaus:

Mies on saanut Turkissa tuomion ryöstöstä.

3.Miksi luovutuksista puhutaan juuri nyt?

Oikea vastaus:

Turkki sanoo, että se ei hyväksy Suomea ja Ruotsia Natoon, jos luovutukset eivät etene.

4.Mitä Turkin mielenosoituksissa tapahtui?

Oikea vastaus:

Mielenosoittajat polttivat Ruotsin lipun.

5.Kuinka monta ihmistä kuoli ampumistapauksessa USA:ssa?

Oikea vastaus:

Ainakin 10.

6.Missä päin USA:ta ampumistapaus sattui?

Oikea vastaus:

Monterey Parkin kaupungissa Kaliforniassa.

7.Miksi monet kiinalaiset voivat taas matkustaa viettämään uuttavuotta?

Oikea vastaus:

Korona-ajan matkustusrajoitukset ovat loppuneet.

8.Mikä vuosi alkoi kiinalaisessa kalenterissa sunnuntaina?

Oikea vastaus:

Jäniksen vuosi.

9.Minkälainen päivä maanantaista tulee?

Oikea vastaus:

Poutainen pakkaspäivä.

10.Jatkuuko pakkanen tiistaina?

Oikea vastaus:

Ei ainakaan etelässä, jossa lämpötila nousee plussan puolelle.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.35 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Selkouutiset 30 vuotta

Toimittajia ryhmäkuvassa.

Video kertoo 3 minuutissa, mitä selkouutisille on tapahtunut 30 vuodessa.

Katsojat kertovat

Neljä kasvokuvaa ja keskellä teksti Miksi seuraan selkouutisia?

Miksi seuraat selkouutisia? Miki, Nida, Johanna ja Sami kertovat.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä