Sunnuntai 2.2.2020 (radio)


Pääministerin haastattelutunti

Pääministeri Sanna Marin ennen Ylen Pääministerin haastattelutunnin lähetystä pääministerin virka-asunnolla Kesärannassa Helsingissä 2. helmikuuta.
Sanna Marin radio-ohjelmassa Pääministerin haastattelutunti. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Hallitus ei aio puuttua työantajien ja työntekijöiden neuvotteluihin. Näin sanoo pääministeri Sanna Marin.

Monilla aloilla neuvotellaan nyt uudesta työehtosopimuksesta. Työehtosopimus määrää esimerkiksi palkoista.

Pääministeri Marin ymmärtää, että esimerkiksi hoitajat haluavat enemmän palkkaa. Hallitus ei kuitenkaan halua vaikuttaa neuvotteluihin, Marin sanoo.

Sanna Marin vastasi toimittajien kysymyksiin radio-ohjelmassa Pääministerin haastattelutunti. Marin oli ohjelmassa nyt ensimmäistä kertaa. Marinista tuli pääministeri joulukuussa.

Pääministerin haastattelutunti lähetetään radiossa noin kerran kuukaudessa. Ensimmäinen Pääministerin haastattelutunti lähetettiin jo vuonna 1962.

Suomalaisia pois Wuhanista

Wuhanista avustettujen suomalaisten uskotaan olleen tässä koneessa joka saapui Istresin lentotukikohtaan sunnuntaina.
Tämä lentokone toi eri maiden kansalaisia Wuhanista Ranskaan sunnuntaina. Kuva: Clement Mahoudeau / AFP

Kolme suomalaista on päässyt pois Kiinan Wuhanista. He olivat mukana lennolla Wuhanista Ranskaan.

Lennnolla oli 30 maan kansalaisia. Suomen viranomaiset avustivat suomalaiset lennolle mukaan.

Eri maiden kansalaisia tuodaan nyt pois Wuhanista koronaviruksen takia. Uusi ja vaarallinen koronavirus alkoi levitä Wuhanista joulukuussa.

Vanhusten kaatumisonnettomuudet

Seniori nainen kuntosallilla.
Hyvä kunto estää vanhuksen kaatumisia. Kuva: Vicky Kasala / AOP

Monet vanhukset saavat aivovamman, kun he kaatuvat. Näin kertoo uusi tutkimus.

Vuonna 2017 noin 2600 vanhusta sai sairaalahoitoa aivovamman takia kaatumisen jälkeen. Mukaan on laskettu vähintään 80-vuotiaat vanhukset.

Vanhusten aivovammat lisääntyvät, koska vanhusten määrä kasvaa. Liikunta on paras tapa estää vanhusten kaatumisonnettomuuksia, sanovat tutkijat.

Seitsemän veljestä 150 vuotta

Seitsemän veljestä elokuva vuodelta 1939.
Seitsemästä veljeksestä on tehty myös elokuva.

Aleksis Kiven kirja Seitsemän veljestä on täyttänyt sunnuntaina 150 vuotta. Seitsemän veljestä julkaistiin vuonna 1870. Se on ensimmäinen tärkeä suomenkielinen romaani.

Seitsemän veljestä on suomalaisille rakas kirja. Veljekset tappelevat ja juopottelevat, ja heidän on vaikea oppia lukemaan. Kirjassa on voimaa, josta suomalaiset nykyään pitävät.

Niin ei ollut 150 vuotta sitten. Silloin Seitsemän veljestä sai paljon kritiikkiä. Monet olivat sitä mieltä, että hyvä kirjailija kirjoittaa Suomen kansasta kauniisti.

Myöhemmin suomalaiset ovat ymmärtäneet, kuinka hieno kirja Seitsemän veljestä on. Nykyään Aleksis Kivi on Suomen kansalliskirjailija.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä