Sunnuntai 22.3.2020 (radio)

Lapin hiihtokeskukset menevät kiinni

Laskettelijoita tuolihississä Ylläksellä Kolarissa.
Laskettelijoita tuolihississä Ylläksellä. Kuva: Aku Häyrynen / Lehtikuva

Lapin isot hiihtokeskukset sulkevat laskettelurinteet tänään. Ylläs, Levi, Luosto, Olos, Pallas ja Ounasvaara sulkevat rinteet tänä iltana. Ruka ja Pyhä sulkevat rinteet huomenna, maanantai-iltana.

Alun perin hiihtokeskukset aikoivat sulkea rinteet noin viikon kuluttua. Sulkemista kuitenkin aikaistettiin, kun eilen kerrottiin, että monet suomalaiset ovat nyt lähteneet Lappiin hiihtämään.

Hiihtokeskukset eivät halua nyt Lappiin lisää matkailijoita, koska silloin myös koronavirustartunnat voivat lisääntyä.

Hallitus on sanonut, että ihmisten pitää nyt pysyä mahdollisimman paljon kotona. Myös yli 10 ihmisen kokoontumiset on kielletty.

Yli sata uutta koronatartuntaa

Malmin koronaterveysasemalle ohjaava kyltti.
Koronaterveysasema Helsingin Malmilla. Kuva: Eleni Paspatis / Yle

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos on julkistanut uudet tiedot koronavirustartuntojen määrästä Suomessa. THL kertoo, että tartuntoja on nyt yhteensä yli 620. Vuorokaudessa uusia tartuntoja on tullut yli 100.

Sairaalahoidossa on 43 potilasta. 12 potilasta on tehohoidossa. Koronavirukseen on tähän mennessä kuollut yksi ihminen.

Suurin osa koronavirustartunnoista on Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirissä.

Finnair lennättää suomalaisia kotiin

Finnairplan i luften.
Finnairin lentokone ilmassa. Kuva: Henrietta Hassinen / Yle

Lentoyhtiö Finnair on lisännyt lentoja, jotta suomalaiset matkailijat pääsevät ulkomaiden lomakohteista takaisin kotiin.

Viikonlopun aikana Finnair on järjestänyt 11 ylimääräistä lentoa Espanjan Malagasta Suomeen.

Lentoja on lisätty vielä tiistaille. Silloin lennot lähtevät Kanariansaarten Las Palmasista ja Teneriffalta sekä Turkin Antalyasta.

Koronavirukseen etsitään lääkettä

Koronavirusnäytteitä testataan laboratoriossa Stuttgartissa.
Koronavirusnäytteitä testataan laboratoriossa. Kuva: Arnulf Hettrich / AOP

Koronavirukseen etsitään kovalla kiireellä lääkettä. Lääkettä etsitään ehkä jopa sadoissa tutkimuksissa eri puolilla maailmaa.

Yksi mahdollinen lääke on kehitetty Suomen Turussa.

Turkulainen firma Faron Pharmaceuticals on kehittänyt Traumakine-lääkettä. Lääke on alun perin tarkoitettu keuhkosairauteen, jossa potilaalla on hengitysvaikeuksia. Myös koronavirus voi aiheuttaa keuhkokuumetta ja hengitysvaikeuksia.

Lääkefirma Faron sanoo,että sen tutkimuksissa Traumakine-lääke on ollut tehokas. Lääkettä pitää kuitenkin testata lisää, ennen kuin se voidaan ottaa käyttöön.

Koronavirusta vastaan ei vielä ole lääkettä tai rokotetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Lisätietoa koronaviruksesta

Mies istuu ja tuijottaa skriiniä, jolla näkyy koronavirus.

Koronavirus on tuonut monenlaisia rajoituksia ihmisten elämään.

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä