Sunnuntai 22.9.2019

Kuuntele uutiset ja vastaa kysymyksiin. Jos haluat tarkistaa vastauksesi, paina linkkiä "Tarkista vastaukset".

1.Kuka on Suomen työministeri?

Oikea vastaus:

Timo Harakka.

2.Kuka on Mikael Pentikäinen?

Oikea vastaus:

Hän on Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja.

3.Mihin Suomen palkat perustuvat?

Oikea vastaus:

Ne perustuvat työehtosopimuksiin.

4.Mikä uhkaa matkafirma Thomas Cookia?

Oikea vastaus:

Konkurssi.

5.Kuinka monta Cookin asiakasta on tällä hetkellä matkoilla?

Oikea vastaus:

600 000.

6.Mikä osa Thomas Cookia toimii myös Suomessa?

Oikea vastaus:

Matkatoimisto Tjäreborg.

7.Mikä on Airbnb?

Oikea vastaus:

Se on internetsivusto, jonka kautta voi ilmoittaa huoneen tai asunnon vuokrattavaksi.

8.Mitä haittaa turisteista voi olla taloyhtiöille?

Oikea vastaus:

Turistit voivat rikkoa taloyhtiön omaisuutta ja aiheuttaa melua, joka haittaa talon asukkaita.

9.Miksi vuokraamisen kielto on vaikea saada yhtiöjärjestykseen jälkikäteen?

Oikea vastaus:

Kielto vaatii kaikkien osakkaiden suostumuksen.

10.Saako Suomessa myydä nuuskaa?

Oikea vastaus:

Ei saa.

11.Miksi osa kansanedustajista on sitä mieltä, että nuuska pitää laillistaa Suomessa?

Oikea vastaus:

He sanovat, että kielto ei ole tehokkain tapa vähentää haittoja.

12.Saako Ruotisissa myydä nuuskaa? Miksi?

Oikea vastaus:

Saa, Ruotsilla on poikkeuslupa.

Tarkista vastaukset

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä