Sunnuntai 22.9.2019 (radio)

Työministeri: Minimipalkkaa ei tarvita lakiin

Timo Harakka efter SDP:s presskonferens 4.6.2019.
Työministeri Timo Harakka (sd.) korostaa, että pohjoismainen malli sopii myös EU:lle. Kuva: Lehtikuva

Työministeri Timo Harakka sanoo, että Suomessa ei tarvita minimipalkkaa lakiin.

Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen on esittänyt, että minimipalkkojen kirjaaminen lakiin selvitetään.

Harakan mielestä pohjoismainen malli on toimivampi. Siinä palkat perustuvat työehtosopimuksiin. Harakka sanoo, että pohjoismaista mallia ei ole tarvetta muuttaa.

Minimipalkka on kirjattu lakiin monissa Euroopan unionin maissa.

Thomas Cook yritetään pelastaa konkurssilta

Thomas Cook -matkatoimiston tiski Frankfurtin lentokentällä kesäkuussa.
Kuva: Armando Babani / EPA

Brittiläinen matkafirma Thomas Cook yritetään pelastaa. Firmaa uhkaa konkurssi. Konkurssissa velkaisen firman kaikki omaisuus siirretään velkojien valtaan.

Lontoossa on pidetty Thomas Cookin pääomistajien ja velkojien tapaaminen. Firmalle yritetään sopia noin 220 miljoonan euron lisärahoitus.

Firman matkoilla on tällä hetkellä noin 600 000 asiakasta.

Suomessa toimiva matkatoimisto Tjäreborg on osa Thomas Cook -konsernia. Tjäreborgin matkoilla on tällä hetkellä noin 3 400 suomalaista.

Turussa taloyhtiö kielsi lyhytaikaisen vuokraamisen

Air B'n'B hakusivu läppärin näytöllä
Kuva: AOP

Suomessa monet vuokraavat omaa asuntoa Airbnb-vuokrauksessa. Se on nettisivusto, jossa voi ilmoittaa huoneen tai asunnon vuokrattavaksi. Airbnb ottaa välittämisestä 10 - 13 prosenttia.

Lyhytaikainen vuokraaminen voi aiheuttaa haittoja. Turistit voivat rikkoa taloyhtiön omaisuutta. He voivat aiheuttaa myös melua, joka haittaa talon asukkaita.

Turussa uusi taloyhtiö halusi välttää ongelmat. Se teki yhtiöjärjestykseen jo etukäteen pykälän, joka kieltää lyhytaikaisen vuokraamisen. Jälkeenpäin lyhytaikainen vuokraaminen on vaikeaa kieltää. Kielto vaatii kaikkien osakkaiden suostumuksen.

Kiinteistöliitto kertoo, että kielto on suomalaisissa taloyhtiöissä harvinainen.

Yle kysyi nuuskan laillistamisesta

nuuskaa kädessä
Kuva: AOP

Osa kansanedustajista haluaa laillistaa nuuskan käytön Suomessa. Nuuskaa ei saa myydä Suomessa, mutta varsinkin nuoret käyttävät nuuskaa yhä enemmän.

Ylen lähetti kansanedustajille kyselyn. Esimerkiksi vihreiden kansanedustaja Atte Harjanne sanoo, että kielto ei ole tehokkain tapa vähentää haittoja. Säännelty myynti ja verotus voivat toimia paremmin.

Vasemmistoliiton kansanedustaja Merja Kyllönen sanoo, että nuuskaongelmaa ei enää hallita. Kyllönen sanoo, että laillistaminen on parempi kuin salassa toimiminen.

Nuuskan laillistaminen vaatii EU:sta poikkeusluvan. Ruotsilla on poikkeuslupa.

Ylen nettisivuilta voi katsoa, ketkä kansanedustajat kannattavat nuuskan laillistamista.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Luetaan yhdessä

Soili Harjula

Luetaan yhdessä -ryhmissä opitaan suomea yhdessä.

Maahanmuuttajat opiskelevat journalismia

Nainen haastattelee miestä.

Rasoul Khorram kertoo kurssista valokuvien avulla.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Pointti-festivaali

Kaksi miestä ja yksi nainen.

Selkouutiset ja yleisö tapasivat.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä