Sunnuntai 23.09.2018 (radio)


Arvokas kirkko paloi

Palomies sammuttaa Kiihtelysvaaran kirkon raunioita.
Tuli poltti Kiihtelysvaaran kirkon kokonaan. Kuva: Heikki Haapalainen / Yle

Kiihtelysvaaran arvokas kirkko on palanut. Kiihtelysvaara on Joensuussa, Itä-Suomessa.

Poliisi sanoo, että joku ehkä sytytti tulipalon tahallaan. Tuli poltti kirkon kokonaan.

Kiihtelysvaaran kirkko oli puukirkko. Se oli noin 270 vuotta vanha.

Poliisioperaatio jatkui

Tutkintaviranomaisia ja poliiseja Turun saaristossa 22. syyskuuta.
Poliisioperaatioon osallistui iso joukko poliiseja. Kuva: Kirsi Kanerva / Lehtikuva

Poliisin iso operaatio Turun seudulla on jatkunut.

Operaation syy on se, että poliisi epäilee rahanpesua. Rahanpesulla rikolliset yrittävät peittää, että raha on saatu rikosten avulla.

Operaation kohde on firma, jonka nimeä poliisi ei ole vielä kertonut.

Pääministeri Juha Sipilä kommentoi operaatiota radiohaastattelussa. Sipilä sanoi, että operaatio on epätavallisen iso.

Pääministeri sanoi myös, että poliisi kertoo, miten operaatio edistyy. Se ei ole poliitikkojen tehtävä.

Ulkomaanmatkailu lisääntyy

turisti
Monet suomalaiset viettävät talviloman ulkomailla. Kuva: Juho Tuomisto / Yle

Suomalaiset tekevät ulkomaanmatkoja enemmän kuin ennen. Esimerkiksi matkatoimisto Tjäreborg kertoo, että ulkomaanmatkailu on lisääntynyt melkein 80 prosenttia viimeisten 10 vuoden aikana.

Suomalaiset tykkäävät matkustaa paikkaan, joka on tuttu ja turvallinen. Ensi talvena suomalaiset matkustavat paljon Kanariansaarille, kertoo Suomen matkatoimistojen liitto.

Kesä loppui

söderfjärden kurjet
Aurinko pakenee nyt pohjoisesta. Kuva: Antti Haavisto/Yle

Tänään sunnuntaina on syyspäiväntasaus. Päivä ja yö ovat tänään yhtä pitkiä. Päivän ja yön pituus on 12 tuntia kaikkialla maapallolla.

Täällä pohjoisessa syyspäiväntasaus lopettaa kesän. Kesällä päivä on pitempi kuin yö. Syyspäiväntasauksen jälkeen yö on pitempi kuin päivä.

Yö lyhenee koko syksyn ajan noin jouluun asti.

(Uutisessa on virhe. Yö ei syksyllä lyhene. Yö pitenee koko syksyn ajan. Anteeksi.)

Erikoisia suklaamakuja

Taiga-suklaan kalasuklaa
Taiga-suklaa -firma valmistaa kalasuklaata. Kuva: Merja Siirilä / Yle

Suomessa tehdään epätavallisia suklaamakuja. Vaasalainen suklaafirma tekee esimerkiksi porosuklaata ja kalasuklaata. Kalasuklaassa on tummaa suklaata ja kuivattua kalaa.

Vaasalaisfirma osallistui elokuussa ruokatapahtumaan Hong Kongissa. Sen tuotteet saivat palkinnon, koska ne olivat tapahtuman parhaita tuotteita.

Firman johtaja kertoo, että ihmiset ihmettelivät kalasuklaata, mutta he uskalsivat kuitenkin maistaa sitä. Ja kun he maistoivat, he tykkäsivät. Suomalainen kalasuklaa oli aasialaisten mielestä hyvää.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä