Sunnuntai 23.1.2022 (radio)
Aluevaalit
Suomessa on järjestetty aluevaalit. Vaaleissa valittiin 21 aluevaltuustoa. Ne päättävät sosiaali- ja terveyspalveluista.
Aluevaalien tulokset kertovat, että koko maassa eniten ääniä sai kokoomus. Kokoomuksen kannatus oli yli 21 prosenttia.
SDP ja keskusta menestyivät melkein yhtä hyvin kuin kokoomus. Niiden kannatus oli yli 19 prosenttia.
Muut puolueet saivat kannatusta selvästi vähemmän. Perussuomalaiset saivat kannatusta noin 11 prosenttia, muut puolueet alle 10 prosenttia.
Nämä ovat siis kannatuslukuja, kun katsotaan koko Suomen ääniä.
Aluevaalit järjestettiin Suomessa nyt ensimmäisen kerran. Äänestämässä kävi vain vähän alle 50 prosenttia ihmisistä, joilla oli oikeus äänestää.
Aluevaltuustot
Aluevaaleissa valittiin aluevaltuustot. Aluevaltuustot johtavat hyvinvointialueita. Suomeen perustetaan 21 hyvinvointialuetta.
Keskusta voitti aluevaalit 9 hyvinvointialueella. Myös SDP ja kokoomus nousivat suurimmaksi puolueeksi monilla hyvinvointialueilla. 2 hyvinvointialueella suurin puolue on RKP eli ruotsalainen kansanpuolue.
Aluevaltuustot päättävät siis sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoiminnasta. Nyt uudet aluevaltuustot alkavat pohtia, minkälaisia palveluja suomalaiset tulevaisuudessa saavat.
Puolueilla on erilaisia mielipiteitä esimerkiksi yksityisten firmojen roolista sosiaali- ja terveyspalveluissa. Aluevaltuustojen pitää päättää, kuinka iso rooli annetaan esimerkiksi yksityisille lääkäriasemille.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus
Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut uudistetaan, jotta ihmiset saavat hyviä palveluja koko maassa.
Tähän asti kunnat ovat hoitaneet sosiaali- ja terveyspalvelut. Suomessa on kuitenkin yli 300 kuntaa, ja monet kunnat ovat niin pieniä, että ne eivät pysty yksin järjestämään hyviä palveluja.
Tarkoitus on, että isot hyvinvointialueet pystyvät järjestämään palvelut paremmin. Tehtävää on paljon, koska vanhusten määrä Suomessa kasvaa ja hoitajista on pulaa.
Helsinki on kuntien joukossa poikkeus. Se hoitaa palvelut edelleen itse. Siksi aluevaaleja ei järjestetty Helsingissä.
Sää

Sää on maanantaina lauhaa. Lämpötila on koko maassa vähän plussan puolella.
Tiistaina sää kylmenee. Lämpötila on pakkasen puolella koko maassa.