Sunnuntai 23.1.2022 (radio)


Aluevaalit

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo (vas.) ja SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin.
Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo ja SDP:n puheenjohtaja Sanna Marin kilpailivat suurimman puolueen paikasta aluevaaleissa. Kuva: Silja Viitala / Yle

Suomessa on järjestetty aluevaalit. Vaaleissa valittiin 21 aluevaltuustoa. Ne päättävät sosiaali- ja terveyspalveluista.

Aluevaalien tulokset kertovat, että koko maassa eniten ääniä sai kokoomus. Kokoomuksen kannatus oli yli 21 prosenttia.

SDP ja keskusta menestyivät melkein yhtä hyvin kuin kokoomus. Niiden kannatus oli yli 19 prosenttia.

Muut puolueet saivat kannatusta selvästi vähemmän. Perussuomalaiset saivat kannatusta noin 11 prosenttia, muut puolueet alle 10 prosenttia.

Nämä ovat siis kannatuslukuja, kun katsotaan koko Suomen ääniä.

Aluevaalit järjestettiin Suomessa nyt ensimmäisen kerran. Äänestämässä kävi vain vähän alle 50 prosenttia ihmisistä, joilla oli oikeus äänestää.

Aluevaltuustot

Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko.
Keskustan puheenjohtaja Annika Saarikko oli tyytyväinen, koska keskusta voitti vaalit 9 hyvinvointialueella. Kuva: Sakari Piippo / Yle

Aluevaaleissa valittiin aluevaltuustot. Aluevaltuustot johtavat hyvinvointialueita. Suomeen perustetaan 21 hyvinvointialuetta.

Keskusta voitti aluevaalit 9 hyvinvointialueella. Myös SDP ja kokoomus nousivat suurimmaksi puolueeksi monilla hyvinvointialueilla. 2 hyvinvointialueella suurin puolue on RKP eli ruotsalainen kansanpuolue.

Aluevaltuustot päättävät siis sosiaali- ja terveyspalveluista sekä pelastustoiminnasta. Nyt uudet aluevaltuustot alkavat pohtia, minkälaisia palveluja suomalaiset tulevaisuudessa saavat.

Puolueilla on erilaisia mielipiteitä esimerkiksi yksityisten firmojen roolista sosiaali- ja terveyspalveluissa. Aluevaltuustojen pitää päättää, kuinka iso rooli annetaan esimerkiksi yksityisille lääkäriasemille.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen uudistus

Terveyskeskuksen kyltti
Kuva: Yle, Tiina Jensen.

Suomen sosiaali- ja terveyspalvelut uudistetaan, jotta ihmiset saavat hyviä palveluja koko maassa.

Tähän asti kunnat ovat hoitaneet sosiaali- ja terveyspalvelut. Suomessa on kuitenkin yli 300 kuntaa, ja monet kunnat ovat niin pieniä, että ne eivät pysty yksin järjestämään hyviä palveluja.

Tarkoitus on, että isot hyvinvointialueet pystyvät järjestämään palvelut paremmin. Tehtävää on paljon, koska vanhusten määrä Suomessa kasvaa ja hoitajista on pulaa.

Helsinki on kuntien joukossa poikkeus. Se hoitaa palvelut edelleen itse. Siksi aluevaaleja ei järjestetty Helsingissä.

Sää

sääkartta

Sää on maanantaina lauhaa. Lämpötila on koko maassa vähän plussan puolella.

Tiistaina sää kylmenee. Lämpötila on pakkasen puolella koko maassa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä