Sunnuntai 23.12.2018 (radio)

Indonesiassa vakava tsunami

Kartta, jossa tsunamin keskus.
Tsunami syntyi Jaavan ja Sumatran välissä. Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Indonesiassa on ollut paha tsunami. Tsunamin aallot tulivat rantaan Jaavan ja Sumatran saarilla Sundansalmessa. Tsunami tapahtui lauantaina illalla. Viranomaisten mukaan aallot olivat noin 2 metriä korkeita.

Tsunamissa on kuollut paljon ihmisiä, ainakin 220. Loukkaantuneita on ainakin yli 800. Tsunami syntyi ilmeisesti tulivuoren purkauksen takia.

Vähän ennen tsunamia alueella purkautui tulivuori, jonka nimi on Anak-Krakatau. Epäillään, että purkaus on aiheuttanut maanvyöryjä meren pohjassa. Vedenalaiset maanvyöryt ovat synnyttäneet tsunamin.

Asukkaat kertovat, että tsunami iski yhtäkkiä. Tsunamia ei osattu varoa.

Suomalaisia Indonesiassa yli 700

Ilmakuva tsunamin tuhoista.
Tsunami tuhosi paljon taloja. Kuva: Azwar Ipank / AFP

Suomen viranomaiset selvittävät, onko suomalaisia kuollut tsunamissa. Sunnuntaina päivällä uskottiin, että suomalaisia ei ole kuollut tsunamissa.

Indonesiassa on kuitenkin paljon suomalaisia. Yli 700 suomalaista on ilmoittanut ulkoministeriölle, että he ovat matkalla Indonesiassa.

Tsunamin alue ei ole ollut turistien suosiossa. Alueella on nyt sadekausi. Se vähentää turistien määrää.

Verenpainelääke poistettiin myynnistä mutta potilaille ei kerrottu

lääkepurkki
Suomessa on otettu tänä vuonna pois myynnistä yhteensä 2 verenpainelääkettä. Kuva: AOP

Suomen lääkevirasto on poistanut yhden verenpainelääkkeen myynnistä mutta virasto ei ole kertonut poistamisesta. Lääkevirasto Fimea antoi apteekeille määräyksen lokakuussa. Määräyksestä ei kerrottu esimerkiksi potilaille tai medialle.

Fimea sanoo, että lääkkeiden määrä oli pieni. Fimea ei kerro, mikä yhtiö toi lääkettä Suomeen.

Fimea sanoo, että jos lääkettä käyttää pitkään eli monen vuoden ajan, voi riski sairastua syöpään kasvaa. Viraston mukaan riski on tosi pieni. Verenpainelääke otettiin pois myynnistä, koska yksi lääkkeen aine ei ollut tarpeeksi puhdasta.

Lapissa vilkas jouluturistien päivä

Heahttái seaivvui dán sesoŋŋa vuosttas charter 30.11.2018.
Jouluturistien aika on Lapissa nyt tosi vilkas. Kuva: Vesa Toppari / Yle

Tänään oli Suomessa tosi vilkas jouluturistien päivä. Rovaniemen, Kittilän, Ivalon, Kuusamon ja Enontekiön kentille laskeutui yli 90 lentokonetta. Niistä yli 60 tuli ulkomailta.

Suomeen tuli jouluturisteja paljon Britanniasta. Vilkkaasta turistipäivästä kertoi esimerkiksi sanomalehti Lapin Kansa.

Jouluna tulee lisää lunta

joulupukki talvisessa maisemassa
Tänä vuonna koko Suomi viettää valkoisen joulun. Kuva: AOP

Suomen joulu on tänä vuonna joka paikassa valkoinen. Ennustetaan, että lunta tulee jouluna lisää moneen paikkaan. Huomenna jouluaattona on pakkasta vähemmän kuin tänään.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Selkeämpiä selkouutisia

Selkouutisten leikkaamista.

Miten voimme parantaa selkouutisia?

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä