Sunnuntai 23.4.2017 (radio)

Ranskalaiset äänestävät

Kampanjajulisteita
Ranskan ehdokkaita. Kuva: Ian Langsdon / EPA

Ranskassa on tänään sunnuntaina presidentinvaalit. Nyt on vaalien ensimmäinen kierros. Ne kaksi ehdokasta, jotka saavat eniten ääniä, pääsevät mukaan toiselle kierrokselle.

Vaalit ovat jännittävät, sillä 4 ehdokasta on melkein yhtä suosittuja. He ovat keskustalainen Emmanuel Macron, äärioikeiston Marine Le Pen, konservatiivien Francois Fillon ja laitavasemmiston Jean-Luc Mélenchon.

Äänestäjiä on päivällä ollut suunnilleen yhtä paljon kuin viime presidentinvaaleissa. Ranskan vaalien tuloksia tiedetään sunnuntai-iltana.

Älymittareita kokeillaan

Jarkko Vehmas asentaa uusia älysähkömittareita kerrostalohuoneistoihin.
Asentaja vaihtaa kerrostalon sähkömittareita. Kuva: Markku Rantala / Yle

Suomessa kokeillaan uudenlaisia sähkömittareita.

Uudet mittarit kertovat koko ajan tarkkaan, paljonko kodissa kuluu sähköä. Mittari lähettää tiedon sähköfirmaan. Tarkkaa tietoa tarvitaan, koska iso osa sähköstä tehdään nykyään tuulella tai auringolla, ja sää vaihtelee paljon. Sähkö on halpaa silloin, kun sitä on paljon tarjolla eli on kova tuuli tai kirkas auringonpaiste.

Uusia sähkömittareita sanotaan älymittareiksi. Suomi on älymittareiden käytössä edellä muita maita.

80-vuotias kehittää uutta jääkiekkomailaa

Uusi komposiittimaila perustuu Antti-Jussi
Antti-Jussi Tiitola ja uusi maila. Kuva: Jari Järvinen / Yle

Monet maailman parhaat jääkiekkoilijat ovat käyttäneet suomalaista Titan-mailaa. Esimerkiksi kuuluisa kanadalainen Wayne Gretzky pelasi Titan-mailalla 80-luvulla. Titan-mailoja on myyty 15 miljoonaa kappaletta.

Titan-mailan kehitti Antti-Jussi Tiitola ja niitä tehtiin Suomessa ja Kanadassa. Tiitola on nyt 80-vuotias ja hän kehittää uutta mailaa. Tiitola haluaa, että siitä tulee ylivoimaisesti paras jääkiekkomaila. Tiitolan uusia mailoja tehdään Padasjoella. 

Pikkuleijonat MM-finaalissa

Suomen Aleksi Anttalainen, Rasmus Kupari ja Jesse Koskenkorva juhlivat välierävoittoa ja finaaliin pääsyä Toni Utusen (vas.) jatkoaikamaalin jälkeen jääkiekon U18 MM-kilpailujen välieräottelussa Suomi vastaan Venäjä Slovakian Popradissa 22. huhtikuuta 2017.
Pikkuleijonat pääsivät finaaliin, kun voittivat Venäjän lauantaina. Kuva: Jan Sukup / AFP

Pikkuleijonat pelaa sunnuntai-iltana jääkiekon MM-kisojen finaalissa.

Pikkuleijonat eli alle 18-vuotiaiden maajoukkue pelaa finaalissa USA:ta vastaan. Suomi pääsi finaaliin, kun se voitti lauantaina Venäjän 2-1. MM-kisat pelataan Slovakiassa.

Suomi oli viime vuonna alle 18-vuotiaiden maailmanmestari.     

Ensimmäinen elokuva uudestaan

Kohtaus Salaviinanpolttajat elokuvasta.
Elokuvasta Salaviinanpolttajat. Kuva: Kuokkasen Kuvaamo

Historian ensimmäinen suomalainen elokuva on tehty uudelleen.

Juho Kuosmanen on tehnyt uuden version mykkäelokuvasta Salaviinanpolttajat. Salaviinanpolttajat oli lyhytelokuva, joka esitettiin ensi kertaa Helsingissä vuonna 1907. Filmiä ei ole enää jäljellä. Tiedetään vain suunnilleen, mistä se kertoi.

Myös elokuvan uusi versio on mykkäfilmi eli siinä ei ole puhetta eikä ääntä. Ensi-illassa Tampereella elävä orkesteri soittaa elokuvan musiikin. 

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä