Sunnuntai 23.5.2021 (radio)


Onnettomuus Italiassa

Vaunu syöksyi maahan lähellä Mottaronen huippua, ja se oli pudotessaan erittäin korkealla maasta.
Köysiradan vaunu putosi maahan Italiassa. Kuva: EPA

Italiassa on tapahtunut paha onnettomuus. Onnettomuus tapahtui sunnuntaina lähellä Alppien vuoristoa.

Yli 10 ihmistä kuoli, kun köysiradan vaunu putosi maahan. Köysirata kulkee Stresan kaupungin ja Mottarone-vuoren välillä.

Köysiradan vaunu oli korkealla ilmassa, kun se putosi maahan.

Onnettomuuden syytä ei vielä tiedetä.

Euroviisut

Blind Channel - Finland
Suomen edustaja Euroviisuissa oli Blind Channel -bändi. Kuva: EBU / THOMAS HANSES

Suomi menestyi hyvin Euroviisuissa. Suomi oli laulukilpailussa 6. Suomen edustaja oli Blind Channel.

Euroviisujen 3 parasta olivat Italia, Ranska ja Sveitsi. Italia esitti italiankielistä rockmusiikkia. Ranska ja Sveitsi esittivät rauhallisempaa musiikkia ranskan kielellä.

Euroviisut järjestettiin Hollannissa.

MM-jääkiekko

Hannes Björninen (vas.), Atte Ohtamaa ja Saku Mäenalanen tuulettavat maalia Yhdysvaltoja vastaan MM-kaukalossa.
Suomen pelaajat olivat iloisia, kun he voittivat USA:n. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Jääkiekon MM-kilpailut ovat alkaneet tänä viikonloppuna. Jääkiekon maailmanmestaruuskilpailut ovat Latviassa.

Suomi on pelannut nyt 2 peliä. Lauantaina Suomi voitti USA:n 2 -1.

Sunnuntaina Suomi hävisi Kazakstanille. Kazakstan voitti Suomen 2 - 1.

Suomen ja Kazakstanin peli oli tosi jännittävä. Peliaika loppui tasan 1 -1. Voittaja selvisi vasta voittomaalikilpailussa.

Jääkiekon MM-kilpailut jatkuvat vielä 2 viikkoa.

Vuoden selväsanainen

Alkavalla viikolla selviää, kuka voittaa Vuoden selväsanainen -palkinnon. Palkinto annetaan työstä selkokielen hyväksi.

Kilpailun järjestäjä on selkokielen neuvottelukunta. Neuvottelukunnan raati on valinnut loppukilpailuun 3 ehdokasta.

Kerromme nyt, miksi raati valitsi nämä ehdokkaat.

Ihmisiä opiskelemassa sairaanhoitoa potilasvuoteen ympärillä.
Soilimaria Korhonen (keskellä) opettaa selkoviestintaa sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille Marika Suviselle ja Mira Flangille. Potilasnäyttelijä on Iasmina Robotin. Kuva: Jade Jimenez

Ensimmäinen ehdokas on Soilimaria Korhonen. Korhonen on Savonia-ammattikorkeakoulun opettaja.

Korhonen on tuonut selkokielen opinnot sosiaali- ja terveysaloille. Esimerkiksi Savonian sairaanhoitajaopiskelijat oppivat palvelemaan asiakkaita paremmin selkokielen avulla.

Toinen ehdokas on Terveyden ja hyvinvoinnin laitos eli THL. THL antaa tietoa koronasta myös selkokielellä. THL:n nettisivuilla on oikeaa tietoa, jota kaikki voivat ymmärtää.

Nainen työpöydän ääressä.
Ann-Lis Fredriksson toimittaa uutisia selkoruotsiksi. Kuva: Yle

Kolmas ehdokas on Yle Uutiset selkoruotsiksi. Yleisö voi kuunnella uutiset helpolla ruotsin kielellä radiosta ja netistä. Yle Uutiset selkoruotsiksi on tärkeä uutislähetys esimerkiksi ruotsinkielisille kehitysvammaisille ja vanhuksille.

Ensi perjantaina selviää, kuka loppukilpailun ehdokkaista voittaa Vuoden selväsanainen -palkinnon.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä