Sunnuntai 23.6.2019 (radio)


Juhannuksen paluuliikenne

Juhannuksen paluuliikennettä valtatie yhdeksällä Tampereen ja Oriveden välillä.
Juhannuksen paluuliikenne sujui ilman isoja ruuhkia. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Liikenne on ollut sunnuntaina vilkasta, kun ihmiset ovat palanneet kotiin juhannuksen vietosta. Isoja ruuhkia ei ollut, koska monet jäävät juhannuksen jälkeen kesämökille viettämään kesälomaa.

Juhannuksen onnettomuuksissa on kuollut ihmisiä myös tänä vuonna.

Liikenneonnettomuuksissa kuoli ainakin 2 ihmistä. Lisäksi ainakin 5 ihmistä hukkui.

USA:n suunnitelma

Jared Kushner tummansinisessä puvussa ja kravatissa.
Presidentti Donald Trumpin vävy Jared Kushner esittelee USA:n suunnitelman tiistaina. Kuva: Kevin Dietsch / Pool / EPA

USA on tehnyt uuden suunnitelman Lähi-itää varten. Suunnitelman tavoite on rauha palestiinalaisten ja israelilaisten välillä.

Suunnitelman ensimmäinen osa koskee taloutta. USA lupaa parantaa palestiinalaisalueiden taloutta. Se aikoo kerätä talousapua varten miljardeja dollareita.

Talousavusta neuvotellaan tiistaina. Palestiinalaiset eivät kuitenkaan halua osallistua kokoukseen. He sanovat, että palestiinalaisten ja israelilaisten riitoja ei voida ratkaista rahalla. Palestiinalaisten mielestä vain poliittinen ratkaisu voi tuoda rauhan.

Riidat palestiinalaisten ja israelilaisten välillä ovat jatkuneet jo kymmeniä vuosia.

Opettajien tyytyväisyys

Yhdeksännen luokan oppilaita englannin kielen opetuksen tunnilla. Edessä opettajana lehtori Katariina Pekuri.
Suomessa opettajat kokokevat, että heitä arvostetaan. Kuva: Jari Kovalainen / Yle

Suomalaiset opettajat ovat tyytyväisiä omaan työhön. Näin kertoo talousjärjestö OECD:n tutkimus.

Tutkimuksessa oli mukana 48 maata. Suomalaiset opettajat olivat tyytyväisempiä kuin muut. He sanovat, että heitä arvostetaan.

Suomalaisten opettajien ongelma on työrauha. Suomi on yksi niistä maista, joissa oppilaat haukkuvat ja kiusaavat toisiaan eniten.

Suomessa opettajat toivovat pienempiä opetusryhmiä.

Ruusuvuoren voitto

Emil Ruusuvuori
Emil Ruusuvuori on nuori suomalainen tenniksen pelaaja. Kuva: AOP

Suomalainen Emil Ruusuvuori on voittanut tenniskilpailut Uzbekistanissa.

Voitto oli tärkeä, koska se oli Ruusuvuoren ensimmäinen voitto Challenger-tason kaksinpelissä. Loppuottelussa suomalainen voitti Dominikaanisen tasavallan Roberto Cid Subervin.

Emil Ruusuvuori on 20-vuotias tenniksen pelaaja. Monet odottavat, että Ruusuvuoresta tulee seuraava suomalainen tennistähti.

Viikon sää

Näkymä rantavedestä järvelle.
Etelä-Suomessa on alkuviikon aikana vähän yli 20 astetta lämmintä. Kuva: Petri Lassheikki / Yle

Keski-Euroopassa valmistaudutaan kovaan helteeseen. Lämpötila voi nousta noin 40 asteeseen monessa maassa.

Täällä Suomessa sää on sopivan lämmin. Etelässä lämpötila on vähän yli 20 astetta ja pohjoisessa alle 20 astetta.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 15.05 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Uutisluokka 2019

Kolme nuorta miestä.

Opiskelijat tekivät jutun selkouutisille.

Eduskuntavaalit 2019: Selkokielinen vaalikeskustelu

Yhdeksän ihmistä istuu auditorion lavalla. Yksi heistä ottaa selfietä.

Poliitikot Ylen ensimmäisessä selkokielisessä vaalikeskustelussa.

Eduskuntavaalit 2019: Nasib ja maahanmuuttajat

Viisi naista istuu pöydän ympärillä ja takana seisoo kaksi miestä.

Nasib Naseri keskustelee vieraiden kanssa kotoutumisesta, kulttuurieroista ja maahanmuuttajanaisista.

Uusi nimilaki

Sukunimitaulu

Mitä uusi nimilaki sanoo etunimistä ja sukunimistä?

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Luksian opiskelijat esittelevät eri alojen ammattikoulutusta

Kameramies kuvaa opiskelijoita.

Rakennusala

Sosiaali- ja terveysala

Liiketalousala

Kiinteistönhoitoala

Puhdistuspalveluala

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä