Sunnuntai 23.8.2020 (radio)

Valko-Venäjällä iso mielenosoitus

Ihmisiä matkalla opposition koolle kutsumaan mielenosoitukseen Valko-Venäjällä 23.elokuuta 2020.
Mielenosoittajat kokoontuivat sunnuntaina Valko-Venäjän pääkaupungissa Minskissä. Kuva: Yauhen Yerchak / EPA

Valko-Venäjällä on tänään iso opposition mielenosoitus.

Oppositio ja mielenosoittajat vaativat, että maan presidentti Aljaksandr Lukašenka eroaa.

Presidentti Lukašenkan hallinto yrittää monin tavoin estää mielenosoituksia. Armeijan sotilaita on kaduilla pääkaupungissa Minskissä.

Valko-Venäjällä on ollut isoja mielenosoituksia sen jälkeen, kun Lukašenka julistettiin taas presidentinvaalien voittajaksi. Vaaleja pidetään vilpillisinä.

Navalnyista ehkä uutta tietoa huomenna

Alexei Navalnyi tuotiin Berliiniläiseen sairaalaan 22. elokuuta
Venäläinen oppositiojohtaja tuotiin eilen sairaalaan Berliiniin Saksaan. Kuva: Clemens Bilan / EPA

Venäläistä oppositiojohtajaa Aleksei Navalnyia hoidetaan vielä sairaalassa Saksassa.

Häntä tutkitaan myrkytysepäilyjen takia.

Sairaala kertoo, että ehkä huomenna maanantaina lääkärit voivat kertoa, mitä tutkimuksissa on selvinnyt.

Sanna Marin SDP:n puheenjohtajaksi

Pääministeri ja puolueen puheenjohtajaksi valittu Sanna Marin Suomen Sosialidemokraattisen Puolueen 46. puoluekokouksessa Tampereella sunnuntaina 23. elokuuta 2020
Sanna Marin on nyt pääministeri ja SDP:n puoluejohtaja. Kuva: Mauri Ratilainen / EPA

Pääministeri Sanna Marin on nyt SDP:n puheenjohtaja. SDP:n puoluekokous valitsi Marinin yksimielisesti, koska muita ehdokkaita ei ollut.

Marin piti puheen uutena puolueen puheenjohtajana. Hän sanoi, että pitkäjänteinen työ puolueessa on johtanut hänet puheenjohtajaksi, mutta mukana on ollut myös sattumia, joita hän ei voinut tietää etukäteen.

Pääministeri ja puoluejohtaja Sanna Marin on 34-vuotias. Puheenjohtajan kausi kestää 3 vuotta.

Paljon uusia koronatartuntoja Suomessa

Suojavarusteisiin pukeutunut rajavartija oli vastassa Suomeen Pohjois-Makedonian Skopjesta saapuvia matkustajia.
Ihmisillä, jotka palaavat ulkomailta Suomeen, on ollut paljon koronatartuntoja. Kuva: Jussi Nukari / Lehtikuva

Viikonlopun aikana Suomessa on todettu yhteensä 49 uutta koronavirustartuntaa.

Uusia tartuntoja on tullut paljon kahden viime viikon aikana.

Yhteensä Suomessa on nyt todettu yli 7900 koronatartuntaa.

Eniten tartuntoja on pääkaupunkiseudulla ja Länsi-Suomessa, Turun alueella.

Kamala, nopea, kutittava, siedettävä

Terveyspalveluyritys Mehiläisen koronaviruksen drive-in näytteenottopiste Espoossa 15. toukokuuta 2020.
Koronatesti voidaan tehdään niin, että asiakas istuu autossa. Kuva: Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Yle kysyi suomalaisilta, miltä koronavirustestin ottaminen tuntuu.

Hoitaja työntää testitikun nenään ja pyörittää tikkua.

Yksi vastaaja kertoi, että tuntui kuin nenään olisi mennyt vettä. Toinen sanoi, että tuntui kuin pulloharja olisi työnnetty nenään.

Testiä kuvattiin näillä sanoilla: kamala, kivulias, kutittava, siedettävä, nopea ja helppo.

Sää viilenee

Keltainen kukka
Nyt on auringonkukkien aika, ennen kuin kesä vaihtuu syksyksi. Kuva: Minna Uusi-Eskola / YLE

Vielä säätietoja.

Ensi viikko alkaa epävakaisena. Huomenna maanantaina sadekuuroja tulee koko maassa.

Ylihuomenna tiistaina sää poutaantuu ja aurinko paistaa.

Nyt sää viilenee joka päivä.







Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä. Selkouutiset sopivat esimerkiksi suomen kielen opiskelijoille.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Yle Areenasta.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Uutiset selkoruotsiksi

Nainen työpöydän ääressä.

Kuuntele ja lue Yle Nyheter på lätt svenska

Ann-Lis Fredriksson kertoo uutisista selkoruotsiksi

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Edelliset lähetykset

Lisää lähetyksiä
Muualla Yle.fi:ssä