Sunnuntai 24.1.2021 (radio)


Venäjän tilanne

Poliisi lyö pampulla mielenosoittajaa, taustalla poliiseja ja mielenosoittajia
Poliisi käytti kovia keinoja mielenosoitttajia vastaan Venäjällä. Kuva: Maxim Shipenkov / EPA

Suomen presidentti Sauli Niinistö sanoo, että Venäjän poliittinen tilanne on vakava. Niinistö kirjoitti asiasta Twitterissä.

Niinistön mielestä EU-maiden ulkoministerien pitää yhdessä miettiä, miten Venäjän tilanteeseen reagoidaan. EU-maiden ulkoministereillä on kokous maanantaina.

Venäjällä oli lauantaina isoja mielenosoituksia. Poliisi otti kiinni yli 3000 mielenosoittajaa.

Mielenosoittajat halusivat tukea oppositiojohtaja Aleksei Navalnyia. Poliisi pidätti Navalnyin viikko sitten.

Navalnyi on presidentti Vladimir Putinin vastustaja. Viime kesänä Nalvalnyi yritettiin tappaa myrkyllä.

Viron hallitus

Viron pääministeriksi nouseva Kaja Kallas kuvattuna sunnuntaina 24. tammikuuta 2021
Kaja Kallas on Viron uusi pääministeri. Kuva: Siim Lõvi / Viron yleisradio

Suomen naapurimaa Viro saa uuden hallituksen. Hallituksen ministerit kerrottiin sunnuntaina.

Uuden hallituksen pääministeri on Kaja Kallas. Kallas on Viron ensimmäinen naispääministeri.

Kallas on reformipuolueesta. Kallaksen hallituksen ministerit ovat reformipuolueesta ja keskustapuolueesta.

Viron edellinen hallitus erosi korruptioepäilyn takia. Edellisen hallituksen pääministeri oli keskustapuolueesta, jota epäillään korruptiosta.

Kiinan kaivosonnettomuus

erilaisia työkoneita ja pelastustyöntekijöitä karussa maisemassa
Pelastajat kaivoivat kuiluja, joiden kautta saatiin ruokaa ja lääkkeitä maan alle. Kuva: All Over Press

Kiinassa on pelastettu kaivosmiehiä syvältä maan alta.

Miehet olivat kultakaivoksessa, jossa tapahtui onnettomuus 2 viikkoa sitten. Onnettomuudessa yli 20 kaivosmiestä jäi maan alle.

Kiina on nyt onnistunut pelastamaan 11 kaivosmiestä. He olivat melkein 600 metrin syvyydessä.

Pelastajat saivat yhteyden miehiin viikko sitten. Sen jälkeen heille onnistuttiin toimittamaan ruokaa ja lääkkeitä kuilujen kautta.

Kaivosonnettomuudet ovat tavallisia Kiinassa.

Salon tulipalo

Tulipalon jälkiä kerrostalossa Salossa.
Tulipalo oli kerrostalon ylimmässä kerroksessa. Kuva: Roni Lehti / Lehtikuva

Salossa, Etelä-Suomessa, on ollut paha tulipalo. Tulipalossa kuoli 2 ihmistä.

Tulipalo oli asunnossa, joka on kerrostalon ylimmässä, 4. kerroksessa. Rapun muiden asuntojen asukkaat siirrettiin turvaan.

Kuolleet olivat vanha nainen ja vanha mies. Lisäksi 1 ihminen loukkaantui tulipalossa.

Poliisi ja pelastuslaitos tutkivat, mikä oli tulipalon syy.

Lähipäivien sää

sääkartta
Kuva: Yle

Lumisateet jatkuvat.

Maanantaina lunta sataa Länsi-Suomen rannikolla ja Pohjois-Suomessa.

Tiistaina lunta sataa Lapissa. Lisäksi uusia lumisateita tulee tiistaina kohti maan itä- ja eteläosia.

Sää on lauhaa, eli suuressa osassa maata ei ole pakkasta. Pakkasta on vain Lapissa.

Yle Uutiset selkosuomeksi

Yle Uutiset selkosuomeksi kertoo uutiset helpolla suomen kielellä.

Selkouutiset TV1:ssä joka arkipäivä kello 16.40 ja Radio Suomessa joka päivä kello 21.12.

Television selkouutiset löydät tämän sivun Arkistosta ja Areenasta.

Kuuntele myös Yle Uutiset selkoruotsiksi Areenasta.

Näin tehdään selkouutisia

Nuori nainen avokonttorissa.

Nasib Naseri kuvasi selkotoimittajan työpäivän.

Yle Kielikoulu

Nainen katsoo puhelimesta posteja

Katso videoita ja opi suomea!

Lahjoita puhetta

Lahjoita puhetta, Kysy suosikiltasi.

Tallenna omaa puhetta tutkijoille, niin älylaitteet oppivat ymmärtämään myös sinua!

Anna matkavinkki Egenlandille!

Egenlandin juontajat Hannamari Hoikkala ja Nicke Aldén seurassaan suolentisjoukkue Kivenlahden Kireet suolentopallon MM-kisoissa Haukivuorella.

Ylen matkaohjelma Egenland etsii kivoja matkakohteita eri puolilla Suomea.

Suomalaisia sanontoja

Piirroshahmoja.

Mitä suomalainen tarkoitttaa, kun hän sanoo näin...

Asioilla

Nuori nainen.

Selkouutisten Nasib Naseri ottaa selvää, toimiiko virastoissa selkokielinen palvelu. Sarjan videot ovat Kela, poliisi, TE toimisto, koulu ja pankki.

Suomalainen juttu

suomen lippu liehuu mäntyjen edessä

Kättely Vesi Hissi Alko Peruna Loma Koira Kouluruoka Metsä Sää

Linkit

Yle News in Easy Finnish

For listeners with Finnish as a second language Yle offers daily Yle News in Easy Finnish, a broadcast with simplified language in slow speed.

You can listen to and read the latest broadcast on this page.

Muualla Yle.fi:ssä